MFF UK

Matematika IV pro IES FSV UK

Informace ve Studijním informačním systému


Základní informace o přednáškách a cvičeních


Prerekvizity a předpokládané znalosti


Doporučená literatura


Dobrovolné domácí úkoly (zadání, pravidla, poznámky k řešení) - zadávání a odevzdávání úkolů bylo ukončeno.


Ke stažení:

Skripta lze prohlížet na stránkách vydavatelství Matfyzpress
Texty k přednáškám
Texty k Matematice III
Texty k Matematice II
Texty k Matematice I
Prezentace promítané na přednáškách
Seznamy zkouškových otázek
Příklady ke cvičení- postscript,pdf
Řecká abeceda (matematikům nestačí latinka) - postscript,pdf
Důkazy některých tvrzení

Informace ke zkouškám (zkoušení bylo ukončeno, všechny termíny již proběhly)


Průběžná statistika výsledků zkoušek


Zadání a výsledky zkouškových písemek (včetně statistiky úspěšnosti zkoušek)


Uznávání zkoušek

Poznámky k řešení domácího úkolu č. 4

  • V první úloze studenti většinou dodrželi standardní postup - pomocí dvou postupných substitucí rovnici převedli na rovnici se separovanými proměnnými. Při řešení této rovnice se vyskytovaly následující problémy a chyby:
    • Na tom, v kterém intervalu má řešení hodnoty, závisí nejen jeho definiční obor, ale i vzoreček pro řešení. Tento vzoreček se získá řešením příslušné kvadratické rovnice. Přitom tato kvadratická rovnice má pro řešení s hodnotami v (-∞,-2) nebo v (1,+∞) jiný tvar než pro řešení s hodnotami v (-2,-1/2) nebo v (-1/2,1). Někteří studenti napsali a vyřešili správnou kvadratickou rovnici pro jeden z intervalů a pak tvrdili, že v ostatních intervalech vyjdou stejné vzorečky. To není pravda.
    • Většina studentů si nicméně všimla, že vyjdou dvě různé kvadratické rovnice, jak je uvedeno v předchozím bodu. Uvažme nyní řešení s hodnotami v (-∞,-2) nebo v (1,+∞). Pro ně dostame stejnou kvadratickou rovnici. Tato kvadratická rovnice má dvě řešení. Přitom jedno z nich odpovídá řešením diferenciální rovnice s hodnotami v (-∞,-2) a druhé řešením s hodnotami v (1,+∞). Toto úplně nevysvětlil nikdo. Chybou určitě je, pokud hledám řešení s hodnotami v jednom intervalu (řekněme (-∞,-2)) a přitom vzoreček pro toto řešení obsahuje symbol ± nebo (což je totéž) uvádím dva vzorečky (na témže intervalu pro tutéž konstantu). Z postupu řešení totiž plyne, že vyjadřuji inverzní funkci, a ta je jen jedna.
      V tomto případě vychází z=-1/2±nějaká odmocnina, přitom řešení se znaménkem - má hodnoty v (-∞,-2) a řešení se znaménkem + má hodnoty v (1,+∞).
      Podobně je to s řešeními s hodnotami v (-2,-1/2) nebo v (-1/2,1).
    • Řešení této rovnice se separovanými proměnnými mezi sebou nelze lepit. Někteří studenti spočítali, že řešení s hodnotami v (-2,-1/2) nebo v (-1/2,1) mají v krajních bodech definičního oboru limitu -1/2, a tak je spolu slepili - na chybějícím intervalu dodefinovali hodnotou -1/2. To je naprostý nesmysl, protože z hodnoty -1/2 nabývat nemůže. Slepené funkce jsou sice spojité na R, ale nejsou to řešení.

  • Po vyřešení rovnice se separovanými proměnnými je třeba se vrátit zpět. Nejprve řešení Y=X.z. A zde je třeba prozkoumat možnost nalepení v nule.
    • Někteří studenti tuto možnost zcela ignorovali. To je samozřejmě chyba.
    • Správný postup je spočítat limitu příslušných řešení v bodě X=0, stejně jako limitu derivace. A pak nalepit to, co na sebe navazuje (hodnotou i derivací) a co i v bodě X=0.
    • Někteří studenti spočítali jen limitu řešení a derivaci nezkoumali. To je chyba.
    • Někteří spočetli limitu i limitu derivace, ale neověřili, že to splňuje rovnici. I to je chyba.
    • Někteří spolu nalepili i řešení vzniklá ze stacionárních řešení (Y=X a Y=-2X). To ale nejde. Slepené funkce sice jsou spojité a mají derivaci všude, ale v bodě X=0 rovnici nesplňují.

  • Někteří studenti (není jich mnoho, ale najdou se) stále ignorují fakt, že řešení diferenciálních rovnic jsou definovaná na intervalech, nikoli na složitějších množinách (sjednocení intervalů atp.). O tom jsem již psal v poznámkách k minulým úkolům.
     
  • Ve druhé úloze se studenti správně drželi standardního postupu - najít stacionární řešení, intervaly nenulovosti, vyšetřit konvergenci příslušných integrálů a z toho odvodit závěry. Při vyšetřování konvergence příslušných integrálů se objevovaly následující chyby:
    • Někteří studenti používali obrácení implikací z příslušných vět z přednášky. Například z toho, že funkce g nemá v nule zprava vlastní derivaci usuzovali, že integrál z 1/g přes (0,1/2) konverguje. To je chybná úvaha. Takovou větu jsme neměli, a ona ani neplatí. Měli jsme větu, která říká, že integrál diverguje, pokud existuje vlastní derivace (z příslušné strany). O tom, co se děje, když vlastní derivace neexistuje, věta nic neříká. Nic na tom nemění ani fakt, že v tomto případě je závěr (náhodou) správný.
      Někdo jiný zase tvrdil, že limita v nule zprava je nula, tedy není nenulová, a proto integrál diverguje. To je opět chybná úvaha. Věta z přednášky říká, že v případě existence nenulové limity integrál konverguje. Co se děje v případě, že limita je nulová, věta neřeší. Zde je navíc chybný i závěr.
    • Někdo zase tvrdil, že v +&infty; je limita +&infty;, tedy nenulová, a proto integrál přes (2,+&infty;) konverguje. To je chybná úvaha, protože používá větu platnou pro omezený interval na případ intervalu neomezeného.
    • Někteří tvrdili, že limita g(x)/x3/2 v +&infty; je rovna 1. To je špatně spočtená limita, limita je samozřejmě +&infty;.
    • Někteří při vyšetřování integrálu přes (0,1/2) spočetli limitu v bodě 1/2, ta vyšla nenulová, a proto usoudili, že integrál konverguje. To je chybné použití věty. Věta z přednášky říká, že je-li g spojitá a kladná na intervalu <a,b) a má-li v bodě b zleva nenulovou limitu, pak integrál z 1/g přes (a,b) konverguje. Funkce g z úlohy je však spojitá a záporná na intervalu (0,1/2>. Takže musíme zkoumat její chování u bodu 0 zprava, nikoli u 1/2 zleva.
    • Někteří také tvrdili, že g má v bodě nula vlastní derivaci zprava. To není pravda.
    • Někteří integrál přes (0,1/2) vyšetřovali podle limitního srovnávacího kritéria, které našli ve skriptech (Věta 8.53 v novém vydání). To je jistě možné, ve skriptech je o konvergenci zobecněného Riemannova integrálu více informací, než bylo na přednášce. Tito studenti správně usoudili, že podle limitního srovnávacího kritéria integrál z 1/g přes (0,1/2) konverguje, právě když konverguje integrál z 1/√(ex-1). To je v pořádku. Ale pak buď bez zdůvodnění prohlásili, že tento integrál konverguje; nebo v něm špatným způsobem provedli substituci y=ex-1. Správným provedením substituce vyjde integrál přes (0,¨√e-1) z funkce 1/((y+1)√y).
      Tento postup, kdyby byl správně proveden, by vedl k cíli. Jen je možná složitější než použít Větu XIV.3(2) z přednášky. Její tvrzení je navíc důsledkem limitního srovnávacího kritéria.

  • Dalším problémem bylo ve výsledku zohlednit, že řešení s hodnotami v (0,1) jsou klesající. Protože integrál z 1/g u nuly konverguje a u jedničky diverguje, jsou řešení definována na (-∞,T), kde T je reálné číslo, limita v -∞ je jedna, limita v T zleva je nula.
    Někteří tvrdili, že řešení jsou definována na (T,+∞), limita v +∞ je nula, limita v T zprava je jedna. To je chybná úvaha. TO by znamenalo totiž, že v T lze pokračovat stacionárním řešením s hodnotou jedna; přitom u jedničku integrál diverguje. Na přednášce jsem vysvětloval, jak je třeba modikovat Větičku XIV.2 pro případ záporné funkce g - že tvar intervalů v bodech (b) a (c) je pak prohozen.
     
  • Problémem bylo i zachytit do grafu navázání stacionárního řešení. Pokud má nějaké řešení pokračovat stacionárním řešením, musí v bodě změny navazovat včetně derivace, neboli ta derivace tam musí být nulová. To sice u autonomních rovnic nastává automaticky, ale na grafu je to třeba zachytit.