Postřehy zkoušejícího (a také odpovědi na často kladené otázky)
Při zkoušení matematiky na IES FSV UK, ale i na MFF UK jsem
vypozoroval, že studenti často dělají podobné chyby a kladou
podobné otázky, odpověď na které by jim měla být zřejmá. Proto
jsem se rozhodl své postřehy a některé odpovědi sepsat, s nadějí,
že alespoň pro některé studenty budou užitečné. Otázky jsou rozděleny do několika
tematických okruhů
Zkoušková písemka - jak se připravit a co když to nejde
Ústní zkouška - co a jak se učit
Hodnocení zkoušky - co se hodnotí, co když se mi hodnocení nezdá
Termíny zkoušek - kdy budou, kolik jich bude, opravné termíny atp.
Konzultace - kdy a jak
Neuspěl jsem - co dál
|
Ústní zkouška
- Co a jak se učit na ústní zkoušku?
V matematice je důležitější porozumění než učení se nazpaměť. Ale
některé věci je prostě potřeba si pamatovat. I při jejich
zapamatování výrazně prospěje, pokud rozumíte, o co jde.
Seznam zkouškových otázek znáte dopředu. Velmi vám prospěje,
budete-li skutečně znát definice i znění vět. Jednak tím již
získáte nemalý počet bodů, a také na zkoušejícího uděláte dobrý
počáteční dojem. Pokud píšete vágní vyjádření typu "limita je
číslo, ke kterému se posloupnost blíží" a není tam nic, co by
skutečnou definici alespoň vzdáleně připomínalo, zkoušející získá
dojem, že nevíte, o čem mluvíte. Pokud v definici náhodně
přehazujete kvantifikátory nebo písmenka, získá zkoušející dojem,
že jste definici sice zdálky viděli, ale to je asi tak všechno.
- Musím se učit důkazy? A jak?
Chcete-li lepší známku než trojku, nějaké důkazy umět musíte.
Ale učit se zpaměti důkazy je nesmysl, zejména pokud nerozumíte
znění věty (tj. co vlastně ta věta říká, o jaké situaci mluví
a jaké je její použití) nebo dokonce pojmům ve větě používáným.
I důkazům je dobré rozumět. Je třeba si uvědomit, jaká je celková
struktura důkazu, jaké jsou jeho základní kroky. Je třeba si
rozmyslet, které obraty je vhodné si zapamatovat, protože je
člověk jen tak nevymyslí, a naopak, co není nutné si pamatovat,
protože jde například o výpočet, který každý umí udělat.
Učit se důkazy nazpaměť nemá moc velkou cenu, nic vám to nedá, a
pokud nemáte paměť vskutku fenomenální, zkoušející pozná, zda
tomu rozumíte či jen recitujete naučený text.
Důkazy (a ani nic jiného) se nejspíš nenaučíte pouhou jejich
četbou či hleděním do textu. Důležité je pochopit, jaké jsou
jednotlivé kroky důkazu, a být schopen je reprodukovat.
- A proč se vůbec musíme nějakými důkazy zabývat?
Proč matematici dělají důkazy, to snad vysvětlovat nemusím - aby
si byli jisti, že věty skutečně platí. Jiná je otázka, proč se
důkazy učit.
Studujete-li matematiku na MFF UK, pak je to snad jasné. Matematika se zabývá formulováním
a dokazováním vět. Takže chcete-li umět matematiku, musíte rozumět důkazům.
Porozumění důkazům je však důležité i pro studenty jiných oborů (například ekonomie),
které mají k matematice jen uživatelský přístup.
Důvod je ten, že pochopení důkazu přispěje k lepšímu
pochopení, co ta věta vlastně říká, a proč má takové předpoklady,
jaké má. Velmi složité důkazy také vyžadovány nejsou.
- A jak se vypořádat s otázkou na implikace?
Otázky na implikace také znáte dopředu. Neočekává se tedy, že to
začnete řešit u zkoušky. Ti nejnadanější by to možná dokázali,
ale moc bych na to spoléhat neradil.
Při přípravě je dobré si rozmyslet, co jednotlivá tvrzení vlastně
říkají, připomenout si, co o daném tématu říkají věty z
přednášky, případně jaké příklady byly uvedeny na přednášce. Už
tento rozbor obvykle větší část otázky vyřeší.
Pokud si myslíte, že nějaká implikace neplatí, je třeba uvést
protipříklad. Tedy příklad, splňující předpoklad a nesplňující
závěr. Některé příklady byly na přednášce, některé lze snadno
nalézt. Pokud žádný neznáte, zkuste nějaký vymyslet, začněte s
jednoduchými příklady.
Pokud si myslíte, že nějaká implikace platí, je třeba to nějak
zdůvodnit. Například odkazem na věty z přednášky, z kterých to
plyne, a vysvětlit, jak to z nich plyne. Nebo to rovnou dokázat
(metodami z přednášky).
Pokud jste zcela bezradní, nebo si jen chcete zkontrolovat, zda
uvažujete dobře, přijďte na konzultaci.
- Kdy se mám začít učit na ústní zkoušku? Jak dlouhá má být
příprava?
Nejprve, kdy ne: Po úspěšném napsání písemky je již pozdě začít.
Za jeden nebo dva dny se to nenaučíte.
Něco je dobré dělat už v semestru - pochopit pojmy a co říkají
věty. K tomu slouží přednášky, texty k přednáškám, skripta a
možnost konzultací. Pokud v semestru nebudete dělat nic, bude pro
vás zkouškové období příliš krátké. Začnete-li až ve zkouškovém
obodobí přemýšlet o tom, co vlastně znamená limita, spojitost, derivace
nebo parciální derivace, pravděpodobně neuspějete.
Když budete rozumět pojmům, větám a základní struktuře kurzu,
mělo by vám ve zkouškovém období stačit několik dnů intenzivní
přípravy sloužící k oživení látky a k zapamatování si toho, co je
potřeba si zapamatovat. (Kolik je několik - jak pro koho - někomu
stačí tři nebo čtyři dny, někdo potřebuje celý týden, někdo ještě
víc. Záleží na tom, co vše student pochopil již během semestru.)
- Jak poznám, že už jsem připraven, že už mám jít na
zkoušku?
Pokud jste se poctivě připravovali, spočítali dost příkladů a
pochopili alespoň základní věci z teorie, je dobré zkoušku
neodkládat. Náš systém zkoušek umožňuje dva opravné termíny,
takže když se vám to nepovede napoprvé, máte ještě příležitost to
zkusit znova. Při zkoušce zjistíte, co ještě neumíte, zkoušející
vám může vysvětlit, v čem děláte chyby.
Dlouhodobá zkušenost říká, že studenti, kteří svůj první pokus
odkládají na poslední možný termín, zkoušku většinou nesloží.
|