Uskutečněné přednášky v LS 2024/25



Matematika a dokumentace památek

Štefan Gubo (Univerzita J. Selyeho)

Abstrakt: V súčasnosti je laserové skenovanie jednou z najefektívnejších 3D digitalizačných techník na zber 3D dát a tvorbu 3D dokumentácií komplexnejších kultúrnych pamiatok. Laserové skenovanie je metóda priestorového merania scenérií, výstupom ktorej je tzv. mračno bodov, pricom pre každý bod máme informáciu o polohe, farbe bodu a o intenzite odrazeného laserového lúča. V rámci prednášky bude predstavený proces dôležitý aj z hľadiska ochrany kultúrneho dedičstva, pomocou ktorého je možné vytvoriť presný metrický 3D model budovy. Cez prípadové štúdie sa postupne budeme zaoberať zberom 3D a 2D dát v teréne, fúziou mračien bodov získaných z rôznych skenových pozícií, fúziou fotozáberov a mračien bodov, trianguláciou 3D dát a farbením finálneho modelu, pričom stručne predstavujeme dôležité časti takéhoto procesu a typické problémy, ktoré sa môžu vyskytnúť.

O přednášejícím: Štefan Gubo působí na Katedre informatiky Fakulty ekonómie a informatiky Univerzity J. Selyeho, kde vede Inteligentné Robotické Centrum UJS. Mezi její výzkumné zájmy patří 3D skenování a modelování, registrace a fúze 3D a 2D dat a aplikace metod strojového vidění a strojového učení v oblasti kulturního dědictví a zemědělství.

Náročnost pro posluchače: vhodné pro laiky.






Modelování transportu plynu

Martin Stýblo (SIMONE Research Group)

Abstrakt: Bez potrubní přepravy paliv od těžby ke spotřebě si náš svět lze jen těžko představit. Využívání potrubí nás neopustí, i když nejspíš bude postupně ubývat fosilních paliv a přibývat jiných nosičů energie (H2?), či naopak bude potrubím proudit CO2 od záchytu k uskladnění. Stejně tak si provozovatelé přepravních i distribučních systémů svoji práci dnes neumí představit bez podpory, kterou jim poskytuje výpočetní software.
V této přednášce se dozvíte, že v modelování plynovodních soustav je i nezanedbatelná československá/česká stopa – výpočetní jádro jednoho z průmyslových balíků pro modelování plynovodů SIMONE je opečováváno už druhou generací autorů zde v Praze.

O přednášejícím: Martin Stýblo vystudoval FJFI a od roku 1999 pracuje ve společnosti SIMONE Research Group, s.r.o, nyní na postu rozkročeném od finančního ředitele, přes vedení a práci na implementačních projektech, až po spolu-dohlížitele nad vývojem jádra. Od roku 2022 je také členem PSIG Board of Directors (celosvětová konference oboru).

Náročnost pro posluchače: vhodné pro laiky.






Tajemství vývoje světa Kingdom Come: Deliverance 2

Petr Smrček (Warhorse Studios)

Abstrakt: KCD2 je česká videohra, která se po svém nedávném vydání stala celosvětovým fenoménem. Jak ale vytvořit takto rozsáhlý a dynamický svět, který zaujme miliony hráčů? Jakým způsobem se programuje jeho vnitřní konzistence a živost? Jakým výzvám čelí vývojáři při simulaci složitého chování postav a objektů?
Na této přednášce budete mít příležitost se podívat pod pokličku vývoje KCD2, který v sobě skrývá využití řady zajímavých (a často i matematických) principů. Zaměříme se např. na to, jak takový velký svět rozumně osadit obsahem, jak může být celý simulovaný najednou bez velkých výkonových nároků nebo jak i jednoduchá dílčí pravidla mohou dát vzniknout komplexnímu chování. To vše doplněno konkrétními zkušenostmi a přešlapy, které k vývoji velkého herního projektu neodmyslitelně patří.

O přednášejícím: Petr Smrček studoval Softwarové Inženýrství na FEL ČVUT a Computer science na Baylor University v Texasu. Ve Warhorse pracuje už devět let a podílel se i na vývoji prvního dílu Kingdom Come: Deliverance. Ve hře má na starost zejména systém na optimalizaci NPC ve světě, soubojový pohyb nepřátel a funkcionality herních předmětů.

Náročnost pro posluchače: vhodné pro laiky.






Studentský herní úspěch: S Planetkou na GDC

Tereza Kotěšovcová (Charles Games)

Abstrakt: Uplatnění v informatice po absolvování matfyzu nemusí nutně znamenat technickou práci v korporátu. V přednášce budu mluvit o svojí trochu jiné cestě, která z matfyzu vedla přes herní design.
V rámci toho popíšu, jak jsem tvořila svou absolventskou hru, na jaké problémy jsem při tom narážela, a jak se pak stalo, že hra byla nominovaná na cenu IGF (Independent Games Festival). Navíc se dozvíte, jak to vypadalo na Game Developers Conference – obří herní konferenci v San Francisku, kde se odehrávalo vyhlašování vítězů.

O přednášejícím: Tereza Kotěšovcová vystudovala Počítačovu grafiku a vývoj počítačových her na MFF UK a Herní design na FAMU. V současnosti působí jako programátorka v Charles Games, kde pomáhá vytvářet hry se společenským přesahem.

Náročnost pro posluchače: vhodné pro laiky.






Ukaž svůj analytický talent: Matematika na pohovoru

Tomáš Bouda (Qminers)

Abstrakt: Jednou z klíčových dovedností pro matematiky i nematematiky v úspěšném řešení složitých problémů je schopnost logického myšlení. Někteří ji mají přirozeně, jiní ji získají praxí – nelze se ji však naučit nazpaměť. V prostředí algoritmického obchodování je analytické myšlení zásadní, a proto se v našich pohovorech již mnoho let zaměřujeme na matematické úlohy, hádanky a logické problémy.
V přednášce se podíváme na to, jak dokážeme během 60 minut odhalit, zda se kandidát nezalekne žádného problému. Probereme, jak takové - v Qminers prý legendárně náročné - výběrové řízení probíhá, na co se připravit a co očekávat. Představíme typické příklady úloh, které u pohovorů používáme, a vysvětlíme, proč jsou pro nás důležité.
Co si z přednášky odnesete? Získáte konkrétní představu, jak komunikovat, prezentovat se na pohovoru a ukázat, co ve vás je.

O přednášejícím: Tomáš Bouda působí jako Senior Python Developer v pražské algotradingové firmě Qminers. Tomáš studoval informatiku na MFF UK a má přes 25 let zkušeností jako softwarový vývojář. V Qminers zakotvil před sedmi lety a jak sám říká, kvantitativní trading je nejzajímavější práce, jakou si umí představit.

Náročnost pro posluchače: vhodné pro laiky.






Hluboký pohled do plic

Daniel Kvak (Carebot)

Abstrakt: Radiologie je jednou z nejdůležitějších oblastí medicíny s využitím v chirurgii, onkologii, interně a podobně. S rostoucím objemem dat z lékařských snímků se však zvyšují nároky na radiology, kteří je musí rychle a přesně interpretovat.
V této přednášce představíme český startup, který vyvinul software pro analýzu rentgenových snímků plic, jenž se už osvědčil v praxi v nemocnicích v Česku a na Slovensku. Pomocí AI automaticky detekuje sedm základních patologií na rentgenových snímcích, například záněty nebo nádory, což umožňuje stanovovat rychlejší a přesnější diagnózy. Podíváme se také na to, jak je uvedená technologie aplikována v dalších oblastech včetně mamografie a analýzy snímků skeletu.
Kromě výše uvedeného se dozvíme, jaké jsou vznikající trendy v analýze snímků a také jak vypadá klinický feedback.

O přednášejícím: Daniel Kvak vystudoval Masarykovu univerzitu v Brně, kde momentálně pokračuje v doktorském studiu zaměřeném na generativní modely v medicíně. Během Covidu založil Carebot, kde pracuje jako CEO.

Náročnost pro posluchače: vhodné pro laiky.






Uskutečněné přednášky v ZS 2024/25



Matematika a tajemství Enigmy

Filip Soudský (TUL)

Abstrakt: Na počátku dvacátého století se metody šifrování posunuly do nové éry. Dřívější ruční šifry byly nahrazeny strojovými šiframi. Nejslavnějším šifrovacím strojem první poloviny 20. století se stala Enigma, používaná zejména německými ozbrojenými složkami. Její úspěšné luštění hrálo významnou roli ve vývoji druhé světové války.
V dnešní přednášce se podíváme na to, jak šifra fungovala a zanalyzujeme způsoby, jakými se ji polským matematikům dařilo luštit. Podrobněji se zaměříme hlavně na metodu charakteristik, kterou se dařilo prolamovat denní klíče. Diskutované metody položily základ pozdějšímu britskému luštění v Bletchley parku.

O přednášejícím: Filip Soudský vystudoval matematickou analýzu na MFF UK se zaměřením na funkcionální analýzu a prostory funkcí. V současné době působí jako odborný asistent na katedře matematiky Fakulty přírodovědně humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci.

Náročnost pro posluchače: vhodné pro laiky.






Od pixelů k diagnóze

Kamila Dvořák (Channel Lab)

Abstrakt: Neurodegenerativní onemocnění, jako je Alzheimerova choroba či diabetická retinopatie, představují významnou zátěž pro veřejné zdraví. Včasná a přesná diagnostika je klíčová pro efektivní léčbu a zlepšení kvality života pacientů.
Na této přednášce si ukážeme, jak strojové učení přetváří tradiční metody diagnostiky v neurologii a oftalmologii. Demonstrujeme, jak dokáže detekovat jemné změny v mozku a na oční sítnici, které jsou pro člověka těžko postřehnutelné. Budeme diskutovat o výzvách spojených s vývojem a implementací takových nástrojů do klinické praxe včetně procesu certifikace zdravotnických prostředků. V praktické části si ukážeme některé klíčové kroky vývoje těchto technologií.

O přednášejícím: Kamila Dvořák je biomedicínská inženýrka se zaměřením na neurologii. Vystudovala aplikovanou fyziku v medicíně na Univerzitě východního Finska a nyní v rámci doktorátu na ČVUT intenzivně spolupracuje s Mayo Clinic. Je vedoucí výzkumu a vývoje v české inovační skupině Channel Lab, jenž sdružuje tři biotechnologické startupy: Aireen, Neurona Lab a Molecula.

Náročnost pro posluchače: vhodné pro laiky.






Jak matematika, Google, AI a startupy (z)mění náš svět

Petr Šmíd (Rockaway Ventures, ex-Google) a Max Palko (Rockaway Ventures)

Abstrakt: Tento netradičně byznysově laděný seminář se zaměří na klíčovou roli matematiky a moderních technologií, které ovlivňují současný i budoucí svět. Prozkoumáme, jak matematika, technologický sektor a startupy spolu souvisí a vytváří hodnotu. Řekneme si, jak vypadá životní cyklus startupu: od technologie k produktu a firmě. Samozřejmě nebude chybět ani pohled do současného "AI boomu" očima člověka zevnitř jedné z nejvýznamnějších firem v oboru. V souvislosti s tím, jak se AI stává nedílnou součástí mnoha oborů a AI vědci dostávají Nobelovy ceny, můžeme diskutovat o globálních výzvách jako jsou klimatické změny, energetická udržitelnost a bezpečnost. Prostor bude věnován i roli studentů a jejich příležitostem v tomto dynamickém prostředí.

O přednášejících: Petr Šmíd strávil posledních 11 let v manažerských rolích ve společnosti Google, naposledy jako Country Marketing Manager střední Evropu. Je partnerem ve venture kapitálovém fondu Rockaway Ventures.

Náročnost pro posluchače: vhodné pro laiky.






Interpretace HR dat pomocí jazykových modelů

Luděk Kopáček a Martin Koryťák (Workday)

Abstrakt: Každou datovou analýzu je nakonec potřeba komunikovat. Pro tuhle úlohu mají značný potenciál jazykové modely, protože uživateli nabízejí plynulou a intuitivní interakci.
V této přednášce se zaměříme na to, jak lze s využitím open source jazykových modelů transformovat strohé, šablonovité věty do srozumitelnějších a výstižnějších shrnutí klíčových poznatků z dat. Představíme specifické metody a techniky, které používáme k přeformulování vět, a demonstrujeme jejich efektivitu na konkrétních příkladech z oblasti analýzy dat z řízení lidských zdrojů (HR). Následně zhodnotíme dopad těchto technik na rychlost a přesnost predikcí, a prozkoumáme variabilitu a reprodukovatelnost odpovědí. Cílem přednášky je seznámit posluchače s možnostmi, jak efektivně využít dnešní jazykové modely pro zpracování přirozeného jazyka a inspirovat je k experimentování s touto technologií v jejich vlastních projektech.

O přednášejícím: Luděk Kopáček vede ve Workday data science tým, který vyvíjí ML modely pro analytické aplikace se zaměřením na prezentaci výsledků pomocí přirozeného jazyka.
Martin Koryťák ve Workday působí jako ML engineer se zaměřením na jazykové modely a jejich integraci do produktu.

Náročnost pro posluchače: vhodné pro laiky.






Supernáhoda a její projevy v dynamice proudění vozidel

Milan Krbálek (FJFI ČVUT)

Abstrakt: Jak je možné, že se v jistých typech systémů objevují stavy s výrazně vyšší mírou statistických fluktuací než jsou fluktuace v systémech s absolutní volností pohybu? Jedná se, populárně řečeno, o stavy náhodnější než maximálně náhodné. Jak to, že promyšlené řízení procesů v systému nevede vždy k systematičtějšímu uspořádání jeho elementů, ale občas k přesnému opaku?
Existence takových supernáhodných stavů (tzn. stavů, o nichž se dlouho předpokládalo, že nemohou z logiky věci nikdy existovat) bude demonstrována na proudění velkého množství osobních vozidel na víceproudých komunikacích, typicky dálnicích. Kromě detekce těchto stavů také vysvětlíme jejich matematický původ, podmínky pro jejich vytvoření a fyzikální důvody jejich vzniku. K těmto účelům s výhodou využijeme elegantní matematický aparát, jehož podstatu lze zjednodušeně vysvětlit i laické veřejnosti.

O přednášejícím: Prof. Mgr. Milan Krbálek, Ph.D. vystudoval Přírodovědeckou fakultu Univerzity v Hradci Králové. Působí dlouhodobě na FJFI ČVUT, kde je proděkanem a v roce 2024 zde získat i profesuru. Na FJFI ČVUT založil obor Aplikované matematicko-stochastické metody, jehož cílem je vychovávat špičkové matematiky s výrazným aplikačním potenciálem.

Náročnost pro posluchače: vhodné pro laiky.






Počítačová grafika pro videohry aneb ze života pixelu

Martin Kahoun (Bohemia Interactive)

Abstrakt: Dnešní videohry si rozsahem své produkce mnohdy nezadají s filmovou produkcí, občas ji i předčí. Obrovské týmy různých uměleckých profesí připraví gigabyty textur, modelů a herních prostředí, herní programátoři dodají pravidla hry a úkolem render programátora následně je tohle všechno vzít a vygenerovat z toho hezký obrázek. A to nikoliv jen jeden, ale stovky po sobě jdoucích obrázků, protože hra musí být interaktivní a pokud možno plynulá.
Pokud jste někdy při hraní videoher žasli nad tím, jak je vůbec možné vykreslit rozsáhlé herní světy, na této přednášce se spolu podíváme pod kapotu toho, co obnáší moderní realistická real-time počítačová grafika. Ukážeme si, co vše se musí stát, abychom se z nevzhledné změti trojúhelníků uložených kdesi v paměti dostali až k hezkému barevnému pixelu na obrazovce. A povíme si, jak to dělat rychle a efektivně, protože času na kreslení jednoho snímku vskutku není mnoho.

O přednášejícím: Martin Kahoun vystudoval programování a počítačovou grafiku na MFF UK. Nyní pracuje ve videoherní firmě Bohemia Interactive jako seniorní render programátor. Na školu nezanevřel a pomáhal s výukou v rámci magisterského studijního programu Počítačová grafika a vývoj počítačových her na MFF UK. Protože více než hrám rozumí technologii a renderingu, podílí se na vývoji interního herního enginu Enfusion.

Náročnost pro posluchače: vhodné pro laiky.