Stavby č. 501 a 503 | ||
Trať Čum - Salechard - Igarka se začala budovat v roce 1949 jako stavba GULAGu číslo 501 (západní část) a 503 (východní část). Hlavní motivací stavby byla snaha zaměstnat obrovské množství vězňů soustředěných v sovětských lágrech. Záhy po Stalinově smrti v roce 1953 byla podstatná část stavby, do značné míry už dokončené, opuštěna. V provozu zůstal jen nejzápadnější úsek, počínající ve stanici Čum, která se nalézá nedaleko Sejdy na trati Kotlas - Vorkuta. Konečná stanice dnes užívané trati leží u Obu v třicetitisícovém plynařském středisku Labytnangi. ![]() Život v Sejdě není snadný. Stačí krok vedle a kytarista Ahmeda zmizí v útrobách bezedné bažiny. ![]() Dvoudílná dieselová lokomotiva 2TE116 čeká na pokyn výpravčího v Sejdě, aby se se soupravou vydala vstříc labytnangskému nádraží ![]() Klima v Sejdě je poměrně příznivé. Stromy zde sice ještě nerostou, ale zato se zde báječně daří lišejníku a komárům. Přímý vlak Vorkuta - Labytnangi má v Sejdě úvrať, takže cestující projedou Čumem dvakrát. Až k Polárnímu Uralu vede trať bažinami. Lidé bydlí výhradně na zastávkách vlaku, na něž se nedá dostat jinak než po kolejích. Většina pěkných dřevěných domů kolem trati je kupodivu opuštěná. ![]() Radostné očekávání ve stanici Jeleckaja. Malý Michail (vpravo) již dva roky neviděl svého tatínka klarinetistu Michala Hrozu, který právě vystupuje z vagónu. ![]() V proslavené perle severních močálů, Jelecku, působil klárinetista Michal Hroza před pěti lety jako vedoucích pioněrlagera "Arktik" Ze stanice Jeleckaja, kde zastavuje i rychlík Moskva - Labytnangi už trať začína stoupat na uralské sedlo. Nejvyššího bodu trať dosáhne v zastávce Poljarnyj Ural. ![]() "Nějak jsme vás sem dostat museli", dobrodušně vysvětlují obyvatelé obce Sob na Polárním Uralu, když se kapela ptá po slibovaném kulturním domě. I tak náročný hudebník jako Jan Žemlička je nakonec s akustickým koncertem při svíčkách v jedné ze sobských dřevěnic naprosto spokojen. ![]() Nádraží Sob patří k nejvýznamějším železničním uzlům Polárního Uralu ![]() Souprava čítající dva vozy zastavila na stanici Charp - Severnoje sijanie (Charp - polární záře), městě, které sluje po celém bývalém Sovětském svazu dobrým zázemím pro uralskou turistiku a kvalitním vězeňstvím ![]() Na charpském nádraží si lze objednat jízdenky až do Moskvy ![]() V Charpském klubu železničářů Ahmedi záhráli pěkně od podlahy budovatelům železniční tratě Obskaja - Bovaněnkovskoje ![]() Labytnangi. Dočasná konečná. Vystupovat! Na levé straně v pozadí vidíme rozestavěnou budovu nového nádraží, která jistě dostojí všem požadavků na přepravu i v případě rozšíření Jamalské železniční sítě. Mezi stanicemi Charp a Labytnangi leží Obskoje, rozlehlá základna stavby trati do Bovaněnkova s odbočkou do Nového Portu na polostrově Jamal. Stavbu trati dnes vede firma Jamaltransstroj a.s. Vzhledem k téměř nulovému osídlení těchto míst Ruské železnice v nejbližší době neplánují na trati do Bovaněnkova zavedení osobní dopravy. ![]() Budovatelé trati Obskaja - Bovaněnkovskoje pokládají koleje do sněhového lože. Pro podmínky krajního severu vyvinuli sovětští inženýři technologii ledových pražců. ![]() Vladimir Nak, generální ředitel akciové společnosti "Jamaltransstroj" - muž s kterým se nenudíte ![]() Odbočka ve stanici Obskaja Další úsek trati Čum - Igarka už v provozu není. Pravidelná vozba na něm ani nikdy nebyla zahájena. Kromě osmdesáti kilometrů snesené trati u Salechardu je však ještě v poměrně dobrém stavu. Až do začátku devadesátých let po úseku do Nadymu pravidelně jezdily drezíny zaměstnanů spojů, kteří se starali o telefonní vedení kolem trati ![]() Za Obem už je trať 501 bez provozu. Drážní těleso je v některých úsecích přesto poměrně zachovalé. ![]() Vlaky zase jezdí až po úseku z Nadymu do Nového Urengoje a Korotčajeva ![]() Na východnější části mezi Korotčajevem a Igarkou bylo rozestavěno jen několik nepropojených úseků. Nedaleko Igarky, se nachází jeden z nemnoha ocelových mostů na trati, většina jich byla dřevěných ![]() Trať vede kus lesem... ![]() a pak je tu zase můstek ![]() Lokomotivy, které se na oddělené úseky dostali v zimě po zmrzlé bažině, tu už zůstaly ![]() Všechno to tu vybudovaly šikovné ruce statisíců muklů ![]() Dřevěný můstek ![]() Tudy už by lokomotiva neprojela, drezína ale možná ano |
![]() Délka tratě s osobní dopravou: 215 km Průměrná teplota v lednu: -20 st. C v červenci: 9 st. C |