Odpovědi na otázky položené v 2. kvízu v Lineární algebře 2.

Zde najdete řešení kvízových otázek a odpovědi na dotazy z kvízu. Je možné, že byly zodpovězeny v rámci řešení, přeřazeny z jedné kategorie do druhé nebo že je v seznamu odpověď na velice podobný dotaz někoho jiného.

Výsledky kvízu jsou pod zvolenou přezdívkou k nalezení v tabulce zde.

Řešení kvízu

Uvažujme prostor \(\mathbb{R}^3\) se skalárním součinem daným předpisem \(\langle (x_1, x_2, x_3)^T, (y_1, y_2, y_3)^T\rangle = 3x_1y_1 + 2x_2y_2 + x_3y_3 + x_1y_2 + x_2y_1+ x_2y_3 + x_3y_2\). Které z uvedených vektorů jsou kolmé na vektor \((1, 1, 1)^T\)?
Jsou to ty vektory \((x_1, x_2, x_3)^T\), pro které platí \(0 = \langle (x_1, x_2, x_3)^T, (1, 1, 1)^T\rangle = 4x_1 + 4x_2 + 2x_3\). Z uvedených vektorů tuto rovnost splňovali \((-1, 1, 0)^T \) a \((0, -1, 2)^T\).
V prostoru \(\mathbb{R}^2\) je dán skalární součin takový, že \(B = ((0, 1)^T, (1, -1)^T)\) je ortonormální báze. Kolik potom vyjde skalární součin vektorů \(\langle(5, -3)^T, (0, 1)^T\rangle\)?
Jelikož je báze \(B\) vzhledem k uvažovanému skalárnímu součinu ortonormální, platí podle tvrzení 8.50 (str. 265) v reálném případě rovnost \[ \langle\mathbf{x}, \mathbf{y}\rangle = [\mathbf{x}]_B^T\,[\mathbf{y}]_B. \] Po dosazení za \(\mathbf{x}=(5,-3)^T\) a \(\mathbf{y}=(0,1)^T\) spočítáme vyjádření vzhledem k \(B\), která jsou \([\mathbf{x}]_B=(2,5)^T\) a \([\mathbf{y}]_B=(1,0)^T\). Skalární součin tedy vyjde \(\langle\mathbf{x}, \mathbf{y}\rangle = (2\;5)\,(1\;0)^T=2\).
Která z uvedených tvrzení nutně platí, je-li \((\mathbf{u}_1,\dots , \mathbf{u}_n)\) ortogonální posloupnost nenulových vektorů v prostoru \(\mathbb{R}^{11}\) s nějakým skalárním součinem?
Platí, že posloupnost vektorů je lineárně nezávislá (tvrzení 8.42 na str. 262), a tedy i že \(n\le11\). Na druhou stranu posloupnost nemusí být bází. Předpokladům vyhovuje např. libovolná posloupnost s jediným nenulovým vektorem.
Která z uvedených tvrzení nutně platí, je-li \(\mathbf{V}\) reálný vektorový prostor se skalárním součinem a je-li \(\mathbf{x}\) ortogonální projekce vektoru \(\mathbf{y}\in\mathbf{V}\) na podprostor \(\mathbf{W}\) prostoru \(\mathbf{V}\)?
Vřele doporučuji se podívat na obrázek 8.6 na str. 267. Odtud je hned vidět, že \((\mathbf{y}-\mathbf{x})\perp\mathbf{x}\). Naproti tomu vektor \(\mathbf{y}\) nemusí být kolmý ani na \(\mathbf{x}\) ani na \(\mathbf{y}-\mathbf{x}\). Jediné, co z uvedeného platí, je nerovnost \(||\mathbf{x}||\le||\mathbf{y}||\). To je okamžitý důsledek Pythagorovy věty (tvrzení 8.47 na str. 264).

Matematické dotazy

Poněkud mi ze skript není jasné, co všechno je třeba při formulování definice říci explicitně a co lze vynechat, jelikož to plyne implicitně. Uvedu dva konkrétní případy (je jich samozřejmě více): I. Definice 8.41 (Ortogonální/Ortonormální množiny) - zde je explicitně uvedeno "\(\mathbf{V}\) je vektorový prostor nad \(\mathbb{R}\) nebo \(\mathbb{C}\)" a následuje "se skalárním součinem \(\langle,\rangle\)". II. Definice 8.52 (Ortogonální projekce vektoru) - zde je naopak uvedeno pouze "\(\mathbf{V}\) je vektorový prostor se skalárním součinem \(\langle,\rangle\)". Podmínka tělesa není uvedena explicitně, je zahrnuta v předpokladu existence skalárního součinu (který máme definovaný pouze pro prostory nad \(\mathbb{R}\) nebo \(\mathbb{C}\)). Uvedená kolísavost se samozřejmě objevuje i u tvrzení a pozorování (ovšem tam ji chápu jako jistou "úmluvu" mezi autorem a čtenářem, která umožňuje mít přehlednější skripta). U definic mě ovšem tato kolísavost trápí, protože nevím, jak si ji vyložit. Předem děkuji za objasnění.
Důvod kolísavosti je hlavně ten, že se v tvrzeních i v definicích stále opakují tytéž předpoklady a stále dokola by se tedy měly znovu vypisovat. Pak člověk takový text píše, má tendenci po prvních x výskytech části předpokladů vynechávat a považovat je za implicitní. Občas je to i žádoucí z důvodů čitelnosti, někteří autoři např. upřesní předpoklady pro celou kapitolu na jejím začátku, aby se nemusely stále opakovat. Podobně jako v jiných oblastech lidské komunikace i matematici tak občas nezmiňují věci, které považují za samozřejmé (což může být trochu zrádné). Pokud definici píšete jen jednorázově, mimo kontext nějakého delšího textu na dané téma (např. v testu), je určitě lepší všechny předpoklady zmínit.

Organizační dotazy

Všiml jsem si, že skripta z minulých let (vizte např. pro letní semestr 2020/21) jsou oproti nynějším trochu obsáhlejší. Je toto způsobeno tím, že se mezitím trochu změnil obsah předmětu?
K určitým úpravám témat došlo, ale rozsah přednášky se nijak zásadně nezměnil. Jedna ze změn také je, že v akademickém roce 2020/21 ještě nebyly části skript sázeny drobnějším písmem, tato úprava nastala až potom. To určitě mělo na počet stránek také vliv.
Chtěl bych vědět, zda je možné úkoly odevzdávat na cvičeních cvičícím, nebo jen Vám na přednášce nebo do schránky na IMPAKTu. A ještě jeden dotaz – je možné úkoly odevzdat za dvojici kombinovaně, tedy jeden příklad elektronicky a druhý na papíře?
Úkoly, prosím, odevzdávejte jen do schránek, na přednášce nebo v Moodlu. Ve dvojici odevzdávejte, prosím, obě úlohy na stejném místě, tj. speciálně obě na papíře nebo obě elektronicky. Obojí je z logistických důvodů, aby se úkoly dostaly včas k opravujícím kolegům a byly Vám správně započítané body.