Sylabus
Anotace
Cíle výuky matematiky na druhém stupni základní školy a na střední škole. Poznávací a pojmotvorný proces; formální poznatky, konstruktivistické přístupy. Analýza koncepce a obsahu některých témat školské matematiky.
Analýza koncepce a obsahu jednotlivých partií středoškolské matematiky. Předmět pomáhá získat teoretické zázemí pro vyučování matematiky na střední škole a na druhém stupni základních škol.
Osnova - Didaktika matematiky I
- Některé problémy současné školské matematiky. Argumentace a zdůvodňování, komunikace a symbolický jazyk matematiky. Projektování výuky, vyučovací metody a formy; konstruktivistické přístupy.
- Různé didaktické přístupy k výuce témat:
- Množiny, výroky (induktivní a deduktivní postupy, metody důkazů).
- Číslo, proměnná, parametr; číselné obory.
- Funkce a jejich vlastnosti.
- Trigonometrie.
- Rovnice, nerovnice a jejich soustavy.
- Rozvíjení prostorové představivosti žáků.
- Slovní úlohy, aplikace matematiky.
Osnova - Didaktika matematiky II
- Poznávací a pojmotvorný proces, práce s chybou žáka, konstruktivistické přístupy k výuce. Projektování výuky matematiky, hodnocení žáků. Rozvíjení finanční gramotnosti žáků. Problémy výuky konstrukční geometrie, prostorová představivost; propojování poznatků z různých témat. Kombinatorické myšlení žáků.
- Různé didaktické přístupy k výuce témat:
- Procenta, posloupnosti a řady.
- Planimetrie.
- Stereometrie.
- Analytická geometrie.
- Kombinatorika a její využití v pravděpodobnosti.
- Přínosy a rizika integrace digitálních technologií.