Úvodní kurz z matematiky pro 1. ročník
- výsledky ankety o průběhu kurzu
 


Poslední den kurzu se mohli jeho účastníci vyjádřit k průběhu kurzu pomocí anonymní ankety. Vyplněný formulář odevzdalo 111 účastníků kurzu z celkového (odhadnutého) počtu cca 130 (to je více než slušné, děkuju).

Svoji celkovou spokojenost s kurzem a jeho průběhem mohli účastníci vyjádřit na bodové škále od 0 bodů (zcela zbytečný kurz) do 10 bodů (vynikající kurz). Výsledek shrnuje následující tabulka:

   


Na základě toho troufám si tvrdit, že kurz dopadl úspěšně. Moc bych si přál, aby vám pomohl k úspěšnému startu u nás...


Ve druhé části ankety mohli posluchači formulovat své připomínky či podněty. Pokusím se na některé z nich reagovat. Číslo v závorce znamená kolikrát se taková poznámka vyskytla. Především chci poděkovat za takovéto (dosti časté) názory:

Bylo to OK / Dostal jsem se zase do formy / Moc dobré nastartování atd... (24)
Děkujeme. Za celkový příznivý ohlas na místě samém, za vysoké bodové hodnocení kurzu, i za velký počet explicite napsaných kladných ohlasů v anketě.


Ještě než budu reagovat na další připomínky, chtěl bych poznamenat, že jsem na této veřejné stránce záměrně vypustil ty z nich, které se týkaly přímo osob přednášejících.

Kurz mohl být delší, nejlépe týdenní (12)
Vlastně děkuju za tento názor. Když se tento kurz plánoval, obávali jsme se spíše, že studenti nebudou ochotni obětovat tolik "ze svého volného času". Původně se ostatně plánovalo, že kurz bude trvat celý poslední týden před začátkem semestru. Ale úterní státní svátek věc trochu zkomplikoval.

Ubytování by bylo lepší zajistit den předem (10)
Máte pravdu. Bylo by to lepší a pokusíme se to příští rok nějak zajistit. Letos to však nešlo. V úterý byl v Čechách státní svátek, tj. den, ve kterém se nepracuje a tudíž ani neubytovává.

Výklad byl příliš rychlý (6)
V takovém případě je potřeba požádat přednášejícího, jestli by příslušnou pasáž nevysvětlil ještě jednou, ve velké většině případů se tak skutečně stane. Obecně se však obávám, že tempo výkladu na vysoké škole je vyšší než na škole střední.

Chyběl mi úvod do diferenciálního počtu (11)
Úvod do diferenciálního počtu je už považován za vysokoškolskou látku, i když je dost středních škol, které si toto téma zařadily do osnov. Vlastně celý první semestr se budete zabývat limitami, derivacemi, integrály a vše, co s tím souvisí.

Chybělo mi něco o maticích (1)
Podobně jako v minulé poznámce: o maticích se toho hodně dozvíte v průběhu semestru.

Chybělo mi něco z kombinatoriky (12), něco ze statistiky a pravděpodobnosti (9)
Ano, to je dobrý podnět. Pokud by kurz byl delší, určitě by se na něco z této tématiky nemělo zapomenout.

Mělo by být více příkladů (4)
Souhlasím, budeme se snažit. Trochu byl asi přece jen kurz ovlivněn skutečností, že na vysoké škole se na přednáškách příliš nepočítá, k tomu účelu jsou určena cvičení. Ale nemá-li přednáška odpovídající cvičení, mělo by se na ní více počítat, to je pravda.

Bylo málo poezie (1)
:-)

Očekával jsem spíše více "fint, jak co počítat" než středoškolské opakování. (1)
Co se mě týče, nezatajil jsem vám žádnou ze svých oblíbených počítacích fint, pokud souvisely s tématem.

Bylo málo analytické geometrie (1)
Analytické geometrii bylo věnováno příliš mnoho času (1)
Upřímně řečeno, dal jsem tyto dva názory vedle sebe schválně. Nelze vyhovět všem, obzvláště tehdy, když zastávají protichůdné názory. Viz též další bod.

Dozvídali jsme se příliš mnoho nových věcí. (1)
Bylo příliš mnoho opakování, uvítal bych více nových věcí. (1)
Byly zbytečně zdůrazňovány některé věci, které už známe. (1)
Uvítal bych více opakovaní i známých věcí. Přece jen, prázdniny byly dlouhé. (1)
...

Mohli byste méně předpokládat, že všichni ví všechno či nikdo neví nic. Jako průmyslovák jsem znal věci, o kterých podle vás nikdo nic neví, ale taky jsem neměl ponětí o věcech, které se považují za samozřejmé. (1)
Při tak velkém množství lidí z různých škol je vysoce pravděpodobné, že budeme občas mluvit o věcech, které pro někoho budou samozřejmé a současně pro jiného nové. Přesto ani jedno ani druhé není důvod k tomu, aby se o dané problematice nemluvilo. Pokud se však v tomto shodujeme a vám vadí pouze to, že jsme občas tvrdili "toto asi nikdo neumí" a přesto to někdo uměl (nebo naopak), pokusím(e) se příště používat jemnější formulace "toto asi někteří z vás neumí" atd.

Uvítal bych přehled toho, co se bude brát v jednotlivých předmětech. (1)
Podle mě by to byla škoda drahocenného kurzovního času. Každý předmět má svůj sylabus (tj. obsah), který si můžete najít na webu a pečlivě pročíst. Kromě toho je zvykem, že vás přednášející na první přednášce seznámí s tím, co se bude brát.

Duplicita některých témat (elementární funkce i trigonometrie pojednávaly o sinu a kosinu). (2)
Ano, to je připomínka k věci. Někdy se duplicitě nelze vyhnout (například tehdy, když se k jistému tématu dojde z jiných úhlů pohledu), to je pak někdy hloupé říct "teď přestanu a co následuje, dozvíte se někde jinde". V případě sinu a kosinu (a zejména např. tabulky jejich hodnot) však máte pravdu.

Víc přestávek, přednášky byly dlouhé. (3)
Každému přednášejícímu byly dány dvě hodiny času a víceméně bylo na něm jak s nimi naloží. Zdálo se mi, že alespoň jednu přestávku ve své dvouhodině udělal každý. Můžete to také brát jako jakousi přípravu na to, že přednášky na MFF trvají standardně 90 minut bez přestávky.

Posluchárna není příliš vhodná. Špatně se sedí v lavicích. Není slyšet. Od půlky už není vidět. Rozdejte triedry. (4)
To neumím zlepšit. Posluchárna je taková jaká je. Možná že až vás v semestru v ní nebude pobývat tolik, bude i situace lepší. Kdysi se zkoušelo i přednášení s mikrofonem a reproduktory, sami studenti však po čase tvrdili, že je lepší, když někdo mluví nahlas bez techniky než potichu do hvízdajících přístrojů.

Uvítal bych tisk materiálů, např. goniometrických vzorců. Nebylo by špatné skriptum či učební text "co byste měli umět z matematiky, když sem přijdete". (1)
Goniometrické vzorce je možno nalézt na mojí (=Mirko Rokyta) výukové stránce, v sekci "taháky". Stejně tak tam najdete i odvození Cardanových vzorců pro řešení kubické rovnice, neboť to byla jedna z věcí, na kterou se vztahovala připomínka "příliš rychlé". Ohledně skripta si nejsem jist, zda něco takového neexistuje.

Lístky do menzy máme až od října, kurz je v září. Měli jsme hlad.
Lístky do menzy se vydávají na školní rok, (nepovinný) kurz byl mimo tento školní rok, tak proto. Nicméně existují například bufety a samoobsluhy. Bylo experimentálně ověřeno, že s jejich pomocí lze hlad na jistou dobu zahnat, v cenových relacích, které zhruba odpovídají menzovnímu lístku. Malé upozornění: o víkendech většina menz rovněž nefunguje. Ve jménu vašeho přežití v Praze doporučuji nespoléhat se pouze na menzy.

Uvítal bych některé důkazy středoškolského učiva. (3)
Ano. Mohlo by být.

Chyběla mi matematická indukce. (1)
Ano, také by mohla být. Jeden z důvodů, proč chyběla, je ten, že se jí tradičně věnují první cvičení na začátku semestru. Utajena vám jistě nezůstane.

Bylo by dobré mít i podobné kurzy zaměřené na informatiku a fyziku.(1)
To je trochu mimo moji působnost jako matematického analytika. Zkusím tlumočit kolegům fyzikům a informatikům, aby zvážili.

Chybělo mi více hezkých slečen. (1)
:-)

Přednášky začínaly příliš brzo ráno, byli jsme unaveni. (2)
8:30 je podle mě vcelku rozumná doba. Na střední škole se většinou začína v osm... Chápu nicméně únavu první den, například po procestované noci. Souvisí to s problémem ubytování.

Chyběly mi reklamní předměty s logem MFF. (1)
Nejsme v TV Nova.

Více komunikace se studenty. (1)
To je dosti individuální, různí učitelé jsou různí. I různí studenti jsou různí. Na MFF s tím ale nikdy nebyl problém, možná je to jen otázka času (až si víc na sebe zvykneme...)

Nepoužívala se třetí tabule. (1)
Ano, všiml jsem si. :-) Vy jste si ale možná nevšimli mých marných snah přivolat ji nějak dolů. Mám jednu ruku dlouhou, ale přece jen ne tolik.

Postrádal jsem ukázku toho, "jak to bude chodit na přednáškách". (1)
Asi přesně nerozumím, co jste si představoval. Já jsem například přednášel přesně stylem jako to dělám na přednáškách. Celý kurz byl tedy jedna taková velká ukázka. Co vás vlastně vedlo k názoru, že se na kurzu přenáší jiným stylem než tomu pak bude v semestru?


Jakékoli další připomínky jsem připraven odpovědět na adrese mirko.rokyta@mff.cuni.cz


back