M. Rokyta

FAQ ke Kariérnímu řádu

Otázky a odpovědi


Jakékoli otázky týkající se Principů kariérního rozvoje lektorů, akademických a vědeckých pracovnků MFF UK (podle Opatření děkana č. 12/2024) - tzv. "Kariérního řádu" - posílejte prosím na mail rokyta@karlin.mff.cuni.cz. Na obecnější dotazy odpovím zde (pokud si to nepřejete, napište), na soukromé dotazy spíše soukromě. Děkuji.

M. Rokyta


  1. V čl. 7 odst. 1 se píše, že do celkového počtu smluv na dobu určitou se počítají všechny smlouvy na dobu určitou uzavřené mezi týmiž smluvními stranami. Kdo je tady smluvní stranou na straně zaměstnavatele? Je to Univerzita nebo MFF UK? Počítají se tedy i smlouvy uzavřené na jiné fakultě?

  2. Smluvní stranou na straně zaměstnavatele se v tomto případě rozumí fakulta. Za zaměstnavatele smlouvu podepisuje z pověření rektorky statutární zástupce fakulty (tedy děkan)a fakulta je tak smluvní stranou.


  3. Neakademický VP nemůže učit. Zvažme tuto situaci: mám jmenovitě na grantové žádosti člověka, grant dostanu. Výběrové řízení nepřipadá v úvahu, neboť ho mám na žádosti jmenovitě. Takže jestli tomu dobře rozumím, jde o neakademického VP. Jenže mám výběrový seminář pro doktorandy a potřebuju, aby tam ten člověk učil. Jak s tím? Externisté u nás mohou učit na DPP. Může tento člověk, který má explicitně v popisuje práce na hlavní úvazek napsáno, že neučí, tedy může mít ještě DPP (jako externisté), na kterou bude učit? Ovšem když má na HPP úvazek z grantu 1, bude mít tedy DPP nad úvazek 1? Jak s tímto?

  4. Ano, v této situaci jde o neakademického VP. Konkurs "na grant" nemusí proběhnout podle Řádu výběrového řázení UK, pracovníka lze přijmout i bez konkursu, chcete-li. Ale mít neakademický zaměstnanecký poměr (jakkoli vysoký) a současně Dohodu na výuku je podle právníků obcházení zákona, jakkoli to zní divně (protože stačí u nás nemít pracovní poměr a mohu učit na dohodu, i když nejsem akademikem).

    Řešíme to tak, že se toleruje výuka VÝBĚROVEK vedená neakademiky (viz čl. 3 odst. 2., poslední věta "Kariérního řádu": [takový pracovník…] "je neakademickým pracovníkem a může být zařazen pouze do některé z "neakademických" mzdových tříd L1, VP1, VP2, VP3. Takový zaměstnanec nemůže konat na MFF UK výuku, která je součástí povinné nebo povinně volitelné části některého ze studijních programů."). Výuku výběrovek pak koná v rámci svého pracovního poměru na grantu, nezvyšuje se mu pracovní úvazek. Pro výuku povinných a povinně volitelných předmětů by ale musel skutečně přijít na řadu konkurs na místo akademického VP nebo jiného akademického pracovníka (dle jeho kvalifikace).


  5. V případě, kdy je mzda vědeckého pracovníka hrazena výhradně z účelových zdrojů, tj. z grantů a projektů (s možným dofinancováním z prostředků institucionální dotace, tj. Cooperatio), je podle Kariérního řádu možné řetězit více smluv na dobu určitou nebo uzavřít smlouvu na dobu určitou na dobu odpovídající řešení příslušného grantu či projektu. Když bude zaměstnanec poté přeřazen na jiné místo, např. udělá konkurs na AP, nebo už nebude hrazen jen z grantů, tak se smlouvy začnou počítat znovu, tj. má k dispozici nové tři smlouvy?

  6. Bohužel ne. I v případě, že jde o výjimku popsanou výše (mzda jen z grantů a projektů + možný kofinanc z COOP), se smlouvy počítají, nedojde "k zastavení jejich počítání". Pouze v takové situaci může mít i smlouvu na dobu určitou s vyšším pořadovým číslem než 3. Pokud následně zaměstnanec přestane splňovat podmínku "VP hrazený pouze z grantů a projektů", nezačíná "nové počítání smluv“,naopak začně platit podmínka, že počet smluv na dobu určitou je nejvýše roven 3 a počítají se i mimořádné smlouvy, které měl mezitím. V takové situaci přichází tedy do úvahy podle Zákoníku práce jen smlouva na dobu neurčitou (případně ukončení pracovního poměru).


  7. Nerozumím rozdílu mezi neakademickým VP a akademickým VP. Není akademický VP nakonec totéž co odborný asistent?

  8. Ne, rozdíly jsou formální i věcné:

    • Neakademický VP nemůže učit povinné ani povinně volitelné předměty, může učit pouze odborné výběrovky a nemusí ani učit vůbec; nemusí projít oficiálním konkursem podle Řádu výběrového řízení; hodnoticí komise jej hodnotí především podle jeho vědecké činnosti; a konečně je neakademický pracovník, tedy má méně dovolené než akademický VP; není akademik a nemá všechna jeho práva (například nevolí čeny senátu).
    • Akademický VP typicky učí, klidně i povinné a povinně volitelné předměty, ale nemá tolik výuky jako odborný asistent (a už vůbec ne tolik jako lektor); těžištěm jeho práce je stále ještě vědecká činnost, je tedy "převážně vědeckým" pracovníkem; musí projí oficiálním konkursem podle Řádu výběrového řízení; je akademik a má více dovolené než neakademici.
    • Odborný asistent je osoba, která se připravuje na habilitaci v časovém horizontu 9 let (a s tímto vědomím by měl být i vybírán - ne každý se pro setrvání na MFF UK musí habilitovat, lze mít osoby na dobu neurčitou na pozicích L2, VP1, VP2, odborný asistent se však na habilitaci připravuje, je to "tenure track" pozice); učí více než akademický VP a méně než lektor; hodnoticí komise jej posuzuje vyváženě z pohledu vědeckého i pedagogického. Viz též odpověď na další otázku.


  9. Kariérní řád nadále nepřipouští pracovní smlouvy na dobu neurčitou v případě odborných asistentů. Co se tedy stane s odborným asistentem, který už vyčerpal tři smlouvy, ale zatím není schopen se habilitovat?

  10. V této situaci je několik možností: je možné jej přeřadit na místo lektora L2, pokud je jeho vědecký výkon slabší, ale dobře učí, nebo je možné jej přeřadit na místo vědeckého pracovníka VP2, pokud je vědecky slušný, ale nemá odučeno nebo nemá dostatek studentů. Po takovém přeřazení (kdy už proběhly 3 smlouvy na odbu určitou) už ovšem není možno mu dát smlouvu na dobu určitou, v úvahu by přicházela pouze smlouva na dobu neurčitou. Je na úvaze vedoucího pracoviště, zda takové přeřazení a smlouvu na dobu neučitou považuje přínosnou pro praocviště, tedy zda to například navrhne v plánu kariérního rozvoje daného zaměstnance, který se předloží hodnoticí komisi v souvislosti s hodnocením OA na konci jeho třetího období na dobu určitou. Návrhy na obě zmíněná přeřazení mohou být také výstupem z hodnoticí komise. Konečně, třetí možnost je pochopitelně ukončení pracovního poměru.

    Přeřazení OA na lektora nebo VP bývalému odbornému asistentovi nebrání v tom, aby případně podal habilitaci, až bude připraven. Nevýhodou nicméně je to, že při postupu z OA (třída AP2) na docenta (třída AP3) není nutné podle Řádu výběrového řízení UK dělat konkurs, ktežto když se habilituje z pozice lektora nebo VP, bude nutné podle téhož Řádu na pozici docenta vypsat otevřený konkurs. I to je jistá motivace k tomu, aby se habilitovali především odborní asistenti. Zároveň je to jakýsi signál, že na místo OA se mají brát jen takové osoby, které jsou schopny se během 9 let habilitovat, například ti jedinci, kteří už mají za sebou nějaký postdoktordanský pobyt, mají už dostatečně publikováno atd.


Edited by M. Rokyta