27. 3. 2014 | Petra Surynková – Deskriptivní geometrie V rámci semináře se budeme věnovat klasickým úlohám z deskriptivní geometrie, jako jsou např. konstrukce kuželoseček, promítací metody (speciálně lineární perspektiva) či plochy stavební praxe. Zaměříme se na možnosti využití moderního softwaru při výuce těchto témat. Rovněž uvedeme různé příklady využití geometrických poznatků v architektuře a malířském umění.
|
24. 4. 2014 | Alena Šarounová - Pokrývání roviny a dělení prostoru Praktické využití shodností, osové afinity a případně i kruhových inverzí v rovině při pokrývání roviny; kamenořez jakožto prostorová obdoba pokrývání roviny.
|
15. 5. 2014 | Zdeněk Halas - Archimédova metoda - určování obsahů a objemů Archimédés objevil unikátní metodu, pomocí které byl schopen snadno odvozovat obsahy a objemy různých rovinných útvarů a těles. Její použití ukázal na mnoha příkladech. Seminář bude věnován jednak obsahu a objemu obecně, jednak Archimédově metodě. Budeme se zabývat koulí a jejími částmi, elipsoidem, paraboloidem, kruhem a parabolou. Čerpat budeme z nedávno znovuobjeveného Archimédova palimpsestu. Nebude používán integrální počet, pouze základní prostředky středoškolské matematiky.
|
29. 5. 2014 | Alena Šarounová - Koule a kulová plocha a zajímavé vlastnosti kružnice Přestože je koule jedním z prvních jednoduchých geometrických těles, se kterým se žáci setkávají, je možné na ní i na kulové ploše demonstrovat mnohé z historie i zajímavé myšlenky moderní matematiky – od významu kružnic a kulových ploch ve staré řecké filosofii a astronomii po jejich užití v architektuře a technice.
|
5. 6. 2014 | Zdeněk Halas - Goniometrie v antice Seminář je věnován počátkům goniometrie v antice a jejím aplikacím. Proč vlastně vznikla goniometrie? K čemu byla ve starověku využívána? Jak lidé v antice počítali konkrétní hodnoty, když neměli k dispozici výpočetní techniku? To jsou otázky, na které se pokusíme odpovědět. Čerpat budeme z Ptolemaiova Almagestu a ze zápisků astronomických přednášek zapsaných na papyru neznámým alexandrijským studentem. Základním nástrojem budou geometrické a goniometrické vztahy na úrovni nižších ročníků střední školy.
|