Který z následujících operátorů na R2 je diagonalizovatelný? stejnolehlost s koeficientem 2 se středem (0,0), ortogonální projekce na osu x Řešení: rotace nemá vlastní čísla, stejnolehlost má vl.č. 2 dvojnásobné, ort. projekce má vl.č. 0,1 (nula je také přípustné vlastní číslo!) Terminologie: Matice rotace je diagonalizovatelná v C2, ale ne v R2. Pokud se ptám, zda je operátor V->V diagonalizovatelný, implicitně se rozumí ve V. Postup uvedený v příkladu 9.53 bude fungovat pro jakoukoliv matici 2x2, která má dvě vlastní čísla Řešení: celý postup je o diagonalizovatelnosti. Protipříklad na pravý horní roh viz Příklad 9.70 (vezměte matici transponovanou) V důkazu Tvrzení 9.57 je následující krok: protože tvoři (r1,...,rn) bázi T^n, tak (v1,...,vn) tvoří bázi V. Z jakého tvrzení to plyne? 5.77 Postup uvedený v příkladu 9.65 bude fungovat pro jakýkoliv lineární dynamický systém daný diagonalizovatelnou maticí (libovolného rozměru), jakýkoliv lineární dynamický systém daný předpisem a_{k+2} = ra_k + sa_{k+1}, kde s^2+4r>0 Řešení: ta druhá správná varianta se redukuje na první: matice tohoto systému je taky diagonalizovatelná Kde se v důkazu Věty 9.62 využije předpoklad, že jsou vlastní čísla různá? (Vždyť analogické tvrzení platí i pro leckteré posloupnosti vektorů příslušných stejným vlastním číslům - viz důkaz Věty 9.71 !) abychom v jistém kroku nekrátili nulou Řešení: krátí se výrazy lambda_i-lambda_k. Ale abychom mohli použít indukční předpoklad, musela být různá i ostatní lambda_i. Šíření koronaviru. s^n, kde s 0 tuto možnost vylučuje ? Pak by nepřibývalo vůbec, posloupnost by byla konstantní. Striktně vzato není špatně říci, že posloupnnost roste lineárně (s koeficientem 0), ale asi by to člověk normálně neřekl. Q: Proč se říká Jordanově buňce buňka? A: anglicky cell - toto slovo se používá v angličtině i pro označení "ohraničené oblasti", což Jordanova buňka je Q: Jak budou zkoušky probíhat? Jelikož to vypadá, že do školy už asi ani nestihneme jít. A: Těžko říci. Ale učíme se, abychom něco věděli, ne abychom měli zkoušky. Takže teď je hlavní se něco naučit, kontrolu budeme řešit, až to bude mít smysl.