![]() |
Nové album skupiny
Asonance: Alison Gross
brněnský křest: 23.5.2000 v 19:30 Brno, Dělnický dům kmotr: Jiří moravský Brabec
pražský křest: 28.5.2000 v 19:00 divadlo ABC, Vodičkova 18, Praha kmotr: Jiří Černý Fotografie z akce |
Recenze a ohlasy |
Tolik poněkud oficiálním tónem.
A já už to slyším: "Kdo je to vlastně ten Alison Gross? Není to nějaký ministr?" "Ale ne," odpovídají pohrdlivě znalci, "není to on, ale ona, a je to známá bluegrassistka." Inu, znalci mají pravdu pouze částečně. Alison Gross je sice osoba pohlaví ženského, nicméně její vztah k modré trávě nám není znám. Zato je nám znám její vztah k "černému hradu, jehož hradby ční ze zlověstných skal" (viz titulní foto a text titulní písně) a k různým čárám a márám, zejména k proměňování nepohodlných osob v slizké hady. Tento vztah jest velmi pozitivní, neboť Alison je čarodějnice. Tedy, opravdová čarodějnice, na rozdíl třeba od Suzanny Martin.
Co na albu najdete?
Album nabízí nejen to, na co jsou posluchačí Asonance víceméně zvyklí, to jest sbírku skotských a irských lidových písní, tklivých balad a rozverných instrumentálek či tanců. Pevně věříme, že jsme i skalním příznivcům a znalcům naší tvorby připravili nějaká ta drobná překvapení. Já sám bych k takovým poněkud atypickým skladbám řadil hned titulní píseň Alison Gross (zpívá Milan Štěrba). Nenechte se zmást folkovým úvodem a vyčkejte poněkud rockovějšího pokračování (mimochodem: máte rádi hudební citace? najdete je v této skladbě obě?). Dále k mým oblíbencům patří dva řemeslníci, a sice Kovář a Tesař (oba v podání Hanky Horké). V dohře ke Kovářovi se vás pokusíme přesvědčit, že buzuki přišlo do Irska z Řecka. Hravou slinu na jazyk vynesli v písni Říkají, že ďábel zdech' oba bratři Lašťovičkové. Ti, kdo znají Boggleovu No Man's Land v podání tria Peter, Paul & Mary, mohou porovnat, jak zní s českým textem Jana Lašťovičky od Hanky Horké, a pouze v doprovodu piána. Máte rádi asonanční a capellové vícehlasy? Nalistujte Davidův nářek. Či pomalé dudovky? Tak co takhle Parting Glass? A ... a už musím přestat, nebo bych to tu vyjmenoval všechno. Tak víte co, kupte si to a poslouchejte sami. Snad se vám deska bude líbit.
Váš
Mirko (Miro) Rokyta
1. | Alison Gross | 5:33 | ||
(Alison Gross) | ||||
skotská lidová, český text Jan Lašťovička | ||||
2. | Má drahá matko | 2:23 | ||
(A Mháithrín Dhíleas) | ||||
irská lidová, český text Jan Lašťovička | ||||
3. | I Burried My Wife and Danced on the Top of Her/ Na Ceannabhaín Bhána / Cailleach An Airgid | 4:50 | ||
irská lidová, instrumentální (jigs) | ||||
4. | Krutý bratr | 4:59 | ||
(Andrew Lammie) | ||||
skotská lidová, český text Jan Lašťovička | ||||
5. | The Trail of Tears / Keep Her Going | 3:29 | ||
Declan Masterson, instrumentální (air/jig) | ||||
6. | Schází mi tvůj úsměv | 3:25 | ||
(Calum Sgaire) | ||||
irská lidová, český text Jan Lašťovička | ||||
7. | The Providence Reel / The Pigeon on the Gate / The Killavil Reel | 4:30 | ||
irská lidová, instrumentální (reels) | ||||
8. | Říkají, že ďábel zdech | 3:14 | ||
(Some Say the Devil Is Dead) | ||||
irská lidová, český text Jan a Pavel Lašťovičkovi | ||||
9. | Tesař | 6:17 | ||
(The House Carpenter) | ||||
skotská lidová, český text Jan Lašťovička | ||||
10. | The Parting Glass | 4:16 | ||
irská lidová, instrumentální (air) | ||||
11. | Davidův nářek | 1:31 | ||
(David's Lamentation) | ||||
William Billings, český text Jan Lašťovička | ||||
12. | Kovář | 4:18 | ||
(The Blacksmith) | ||||
anglická lidová, český text Jan Lašťovička | ||||
13. | Čeká na mě | 3:53 | ||
(The Curragh of Kildare) | ||||
irská lidová, český text Jan Lašťovička | ||||
14. | Jackson's / Cliffs of Moher / Miller's Maggot | 3:50 | ||
irská lidová, instrumentální (jigs) | ||||
15. | Zelené francouzské pláně | 4:52 | ||
(No Man's Land) | ||||
Eric Boggle, český text Jan Lašťovička | ||||
16. | The Flowers of the Forest | 1:58 | ||
anglická lidová, v instrumentální verzi |
![]() |
Natočeno ve studiu Bevox, jaro 2000 | |
Zvuková režie: | Petr Benesch & Aleš Tvrdek |
Hudební režie: | Jan Lašťovička & Mirko Rokyta |
Mixáž: | Mirko Rokyta, Jan Lašťovička, Petr Benesch, Aleš Tvrdek |
Forografie na obalu, design a grafické zpracování: | Jan Lašťovička |
Fotografie skupiny uvnitř bookletu: | Petr Benesch |
© Mirko Rokyta, Asonance, 1996 - 2000