# Základy biostatitsiky 12/13, 12. cvičení # # nakopírovat cvic12.R do pracovního adresáře ################################################################### ######### ########### ######### do adresáře data doplnit Ichs.RData ########### ######### ########### ################################################################### # # nastavit pracovní adresář # spustit R v režimu SDI # otevřít cvic10.R jako script file setwd("J:/biostat") rm(list=ls()) library(Rcmdr) # # opravit samostatnou práci z předchozího cvičení: # # vložit data Kojeni # # 1. Rozhodněte, zda se liší výškou otcové chlapců a otcové dívek # # graf (krabicový, intervaly spolehlivosti tentokrát neodpovídají) # t-test s předpoklady # # 2. Rozhodněte, zda delka souvisi s por.delka # # Na co se ptáme? Zdajsou dva znaky "stejné" nebo navzájem závislé? # cor.test nikoliv t.test(paired=TRUE) # regrese delka ~ por.delka (obráceně nelogické) # ověření předpokladů: # Models | Graphs | Basic ... # Models | Numerical diagnostics | Breusch-Pagan ... # Models | Add observation ... | Residuals # Statistics | Summaries | Shapiro-Wilk ... | residuals.... # # 3. Rozhodněte, zda predikci promenné delka pomocí por.delka # zlepší 0-1 informace o pohlaví dítěte hoch # # # opakovat (poklud možno samostatně) # # vložit datový soubor Ichs.RData z adresáře data # Data | Load data set | adresář data | Ichs.RData # jde o muže s jedním rizikovým faktorem k ischemické chorobě srdeční # # prohlédnout data, představa o datech pomocí summary všech veličin # Statistics | Summaries | Active data set # jsou rozumná pořadí u Vzdelani? # jsou rozumná pořadí u Kurak? # # 1) souvisí hodnota BMI s Rchol? # Graphs | Boxplot tapply(Ichs$bmi,Ichs$Rchol,shapiro.test) # PROBLÉM s normalitou # Statistics | Nonparametric ... | Two sample ... # VYSVĚTLIT rozhodnutí # # 2) souvisí výška se vzděláním? # Graphs | Boxplot # Graphs | Plot of means with(Ichs,tapply(vyska,Vzdel,shapiro.test)) # Statistics | Means | One-way ... Pairwise comparison .. # podrobně vysvětlit ... # # 3) Souvisí hmotnost s výškou? # je možno predikovat hmotnost na základě známé výšky? # Graphs | Scatterplot # Statiatics | Linear model # graficky ověři předpoklady: Models | Graphs Basic ... # vysvětlit výsledek # # zlepšíme predikci, když přidáme Rchol? # zlepšíme predikci, když přidáme Kurak? # Models | Hypothesis tests | Anova | ponech Type II # # 4) souvisí kouření a vzdělání? # Statistics | Contingency ... | Two-way ... Vzdel, Kour # můžeme použít chí-kvadrát? # Statistics | Contingency ... | Two-way ... Vzdel, Kurak # vysvětlit výsledek #