# 12. cvičení - chí-kvadrát # library(Rcmdr) # použijeme až časem # # lze považovat za reprezentativní vzorek dospělých žen, # v němž je # 180 žen svobodných # 239 žen vdaných # 75 žen rozvedených # 4 ženy ovdovělé # když v odpovídající věkové kategorii populace jsou # skutečné podíly žen rovny po řadě 34,27 %, 52,02 %, # 12,50 % a 1,21 %? nn = c(180,239,75,4) pst = c(34.27, 52.02, 12.5, 1.21)/100 chisq.test(nn,p=pst) # jsou všechny očekávané četnosti dost veliké? (ocek = chisq.test(nn,p=pst)$expected) # neprokázali jsme nereprezentativnost vůči danému znaku # můžeme jej považovat za reprezentativní # je možno připomenout výpočet chí-kvadrát: sum((nn-ocek)^2/ocek) # jaká je kritická hodnota? qchisq(0.95,3) # jak by dopadlo hodnocení výběru s černostmi 2*nn? chisq.test(2*nn,p=pst) # # kontingenční tabulky # # Jsou vzdělání snoubenců nezávislá? # nevěsta # ženich základní střední VŠ # základní 24 12 3 # střední 7 24 3 # VŠ 3 9 15 # Statistics | Contingency .. | Enter and ... # naťukat data, # zvolit Chi-square ..., Print expected ... # komentovat velikost nejmenší očekávané četnosti # srovnání empirických a očekávaných četností # # Kdybychom se ptali, zda vzdělanostní složení ženichů je # stejné jako vzdělanostní složení nevěst, ŠLO BY O JINÝ TEST. # McNemarův test: mcnemar.test(matrix(c(24,7,3,12,24,9,3,3,15),3,3)) # výpočet statistiky: (chisq = (12-7)^2/(12+7)+(9-3)^2/(9+3)) # kritická hodnota je NÁHODOU stejná # # data Kojeni # souvisí přítomnost otce u porodu se vzděláním matky? # Statistics | Contingency .. | Two-way ... # hodí se volit pořadí Otec, Vzdelani # column percentages # # lze považovat vzdělanostní strukturu matek za stejnou # v Praze a v okresní nemocnici? # # je podíl dětí, které dostaly dudlík stejný # u dětí "planovaných" i "neplánovaných"? # Statistics | Contingency .. | Two-way ... # nebo # Statistics | Proportions | Two-sample ... # # samostatně: # # rozhodněte, zda se liší výškou otcové chlapců a otcové dívek # Svoje řešení překopírujte do textového souboru (lze MS Word) # ten označte svým jménem a uložte do určeného adresáře na V:/Zvara # # Rozhodněte, zda delka souvisi s por.delka # rozhodněte, zda predikci promenné delka pomocí por.delka # zlepší informace o pohlaví dítěte Hoch # interpretujte nalezený model # vysvětlete hodnotu koeficientu determinace nallezeného modelu # #