Základy biostatistiky LS 2005/2006
3. cvičení
třídění
podle několika faktorů (nominálních či ordinálních znaků)
datový
soubor ICHS.S0 (pozor, jde o výběr z populace mužů, kteří mají
PRÁVĚ JEDEN rizikový faktor pro ischemickou chorobu srdeční, ne všechno
lze
zobecňovat na všechny muže)
souvisí
hmotnost s kouřením?
- krabicový diagram
- tabulka popisných statistik
souvisí
hmotnost se vzděláním?
- krabicový diagram
- tabulka popisných statistik (např. Table Format
7 nebo 3)
- Error Bar Chart
souvisí
hmotnost se vzděláním a s
kouřením?
- Descriptive tables
- Variables I | Response:
HMOT
- Table Columns:
VZDEL, Table Rows: KOUR
- 6 Separate Stats,
Two By's (Plots Possible)
- Reports: všude pouze Report
- spočítaly
se všechny
statistiky? PROČ NE?
- hrubší rozlišování kuřáků (jen silní kuřáci
vers. ostatní - lze přímo volbou
třídění
- zrušit KOUR v Discrete Variables, dát
je
do Numeric
Variables a nastavit tam 2 0 4 (proč?) - přidat k
průměru také graf
(Both), komentovat nepřítomnost INTERAKCE
- když budeme rozlišovat jen kuřáky a nekuřáky (nastavení 2
0 4)
- pro budoucí
použití uložme toto poslední rozlišování
- nová proměnná
KURAK pomocí transformace KOUR>3
- lze nastavit
hodnoty nové proměnné pomocí dvou nových veličin typu 4
souvisí BMI
s kouřením a vzděláním?
- připravit novou
proměnnou BMI =
HMOT /
(VYSKA/100)^2
- v zadání výpočtu tabulek místo HMOT použít
proměnnou BMI, použít KOUR
- komentovat
změnu (proti HMOT), jaké otázky mohou vznikat?
- graficky znázornit nejem průměry, ale i mediány
souvisí BMI
se vzděláním a RCHOL?
(cholesterol jako rizikový faktor)
- opět tabulka
včetně grafu,
náznak interakce
souvisí
hmotnost se vzděláním a RCHOL?
(cholesterol jako rizikový faktor)
- opět tabulka
včetně grafu,
náznak interakce
2) závislost kvalitativních veličin
- souvisí kouření se vzděláním?
- Analysis | Descriptive Statistics | Cross Tabulation
- Variables I | Table Columns: | Discrete Variables: KOUR
- Variables I | Table Rows | Discrete Variables: VZDEL
- Reports: Report nastavit pro Counts, Row Percents, Column
Percents, Table Percents, ostatní Omit
- popsat všechny vzniklé tabulky, zvláště spočítaná procenta
- grafické znázornění
- změnit Reports, Reports jen
pro Counts, dále Both pro Table Percents
- prohldnout si grafické
porovnání procent pro různá vzdělání
- zjednodušit dělení na
nekuřáky a kuřáky
- Variables I |
Table Columns | zrušit Discrete Variables, Numeric Variables:
Kour, 2 0 3
- nastavit
všechna procenta, u Table Percent dokonce Both
- opět
interpretovat tabulky
3) klasická
pravděpodobnost (hod dvěma
kostkami - červenou a modrou)
- jaká je pst, že počet puntíků aspoň 10 (jev B)?
- na tabuli znázornit dvojicemi čísel všechny stejně pravděpodobné elementární jevy
(11, 12, ..., 65, 66)
- vyznačit ty elementární jevy, které tvoří jev B (46, 55, 56,
64, 65, 66)
- jaká je pst, že na modré kostce padne sudé číslo (jev A)?
- znovu použít tabulku všech elementárních jevů
- porovnat řešení s jednodušší tabulkou elementárních
jevů rozlišujících jen modrou kostku
- jaká je pst, že na červené kostce padne číslo
dělitelné 3 (jev C)?
- jaká je pst průniku jevů A a B?
- opět najděte všechny
elementární jevy, které tvoří průnik
- jaká je pst jevu B za podmínky jevu
A?
- spočítejte pomocí vzorce
pro podmíněnou pst
- podmínka redukuje systém
elementárních jevů, které z této redukované m nožiy patří také do B?
- jaká je pst jevu B za podmínky jevu
C?
060209-KZv.