Základy biostatistiky & Aplikovaná statistika, LS 2001/2002
2. cvičení
Ověřit, jak studenti umí najít (zřídit) svůj adresář na U:,
ukázat, jak
nově spustit NCSS pomocí ikonky Biostatistika
Zopakovat popisné statistiky, připomenout krabicový diagram.
Porovnání dvou a více souborů, závislost na nominálním znaku (faktoru)
data: deti23.S0
krabicový diagram a popisné statistiky pro porodní délku DEL0
proč jsou některé děti vyznačeny zvlášť?
založit tabulku pro průměr, kvartily, směr. odchylku, kvart. odchylku, zapsat hodnoty
měnit délku druhého nejmenšího dítěte tak, aby na něj dolní tykadlo dosáhlo
současně pro několik takových hodnot doplnit tabulku: co se mění?
jak se změní statistiky a krabicový diagram, když změníme měřítko?
spočítat a zapsat popisné statistiky pro HMOT12, uložit do Log krabicový diagram
zavést novou veličinu HMOTNOST (HMOT12 vyjádřit v [kg])
popisné statistiky a krabicový diagram porovnat
vyjádřit tuto váhu jako odchylku od 10,5 kg (přibližně průměr)
popisné statistiky a krabicový diagram porovnat (co se číselně změnilo?)
závisí HMOT12 na pohlaví?
- krabicový diagram (Group 1: SEX, Titles | Value Labels:Value Labels)
- popisné statistiky (Descriptive Stats) HMOT12, SEX
- tabulka popisných statistik: Descriptive Statistics | Descriptive Tables
- Response Variables: HMOTNOST
- Table Columns: SEX, Table Rows PRÁZDNÉ
- Reports | Table Format: 2 Combined Stats, One By
- nastav Report pouze pro Counts, Means, Medians, Std.Dev's
- Reports | Table Format: 3 Separate Stats, One By (Plot …)
- pro Means přidat graf pomocí Both mís
to Report
souvisí VEKM s pořadím dítěte POR?
krabicový diagram (komentovat)
popisná tabulka (VEKM, POR) => příliš malé četnosti pro 3 4 děti, lépe sloučit
novou proměnnou POR3 jako POR-(POR=4) (vysvětlit proč se slučují dvě kategorie)
znovu krabicový diagram a tabulka popisných statistik
celkový průměr váženým průměrem jednotlivých průměrů
celková směr. odchylka je větší! (vyšlo by 5.30447, při vážení rozptylů pak 5.424776)
samostatně podobné úlohy
datový soubor ICHS.S0 (pozor, jde o výběr z populace mužů, kteří mají PRÁVĚ jeden rizikový faktor pro ischemickou chorobu srdeční, nelze všechno zobecňovat na všechny muže
souvisí hmotnost s kouřením?
- krabicový diagram
- tabulka popisných statistik
souvisí hmotnost se vzděláním?
krabicový diagram
tabulka popisných statistik
souvisí hmotnost se vzděláním a s kouřením?
Response: HMOT
Table Columns: VZDEL, Table Rows: KOUR
6 Separate Stats, Two By's (Plots Possible)
všude pouze Report
spočítaly se všechny statistiky? PROČ NE?
hrubší rozlišování kuřáků - lze přímo volbou třídění
- zrušit KOR v Discrete Variables, dáte je do Numeric Vareiables a nastavit tam 2 0 4 (proč?)
- přidat k průměru také graf (Both), komentovat nepřítomnost INTERAKCE
souvisí hmotnost se vzděláním a RCHOL? (cholesterol jako rizikový faktor)
- opět tabulka včetně grafu, náznak interakce
MOŽNÉ další téma: závislost spojitých veličin
souvisí výška a hmotnost?
případně rozlišit podle RCHOL
ukázat vliv volby měřítka, nastavit na svislé ose měřítko od nuly