Bajkalsko-amurská magistrála

Tratě Bajkalsko-amurské magistrály dnes vedou až do Aldanu a stavba pokračuje dále na sever do království věčně zmrzlé půdy Jakutsku. Původní plány sovětských inženýrů byly motivovány snahou zpřístupnit nesmírné prostory severu jižní Sibiře a sovětského dálného východu dalším sovětským inženýrům, kteří by v nesmírných prostorách severu jižní Sibiře a sovětského dálného východu vybudovali zázemí pro další sovětské inženýry, kteří by pro sovětské hospodářství dobývali v nesmírně těžkých podmínkách důležité suroviny. Bezpochyby si všichni zůčastnění sovětští inženýři zasloužili řád práce.



Nádraží v Leně



Elktrická střídavá lokomotiva VL80 stojí v čele vlaku Moskva - Severobajkalsk

Historie BAMu je především historií nesmírného hrdinství sovětského člověka.

Vše začalo v třicátých letech mnohými stranickými usneseními a rozhodnutími, které byly podloženy nezměrným množstvím ideologické práce mnoha čelných fukcionářů KSSS. Jejich úsilí vyvrcholilo roku 1937, kdy v Irkutsku vznikl BAM-projektstroj. BAM-projektstroj vypracoval v letech 1937-42 projekty úseků Tajšet - Bratsk, Usť-Kut - Nižněangarsk, Tynda - Zeja - Nora a Urgal - Komsomolsk na Amuru - Vanino.



Jediný železniční most přes Lenu



Na nádraží v Uľkanu bohužel pirožky nekoupíte

Širokou popularitu získal příběh takzvaného malého BAMu, úseku spujujícího vznikající Tyndu s jižněji procházející Transsibiřskou magistrálou. Trať postavená v letech 1940-41 byla roku 1942 opět rozebrána, aby posloužila při obraně vlasti sovětů. V letech 1942 vznikl druhý úsek BAMu, vedoucí rovněž severo-jižním směrm, Izvjostkovaja - Urgal, do užívání byla tato významná spojnice dána roku 1945.



Stoupání na Severobajkalský hřbet



Nová Čara - romantická BAMovská vesnička

Pokládka kolejí na západním úseku BAMu, mezi Tajšetem a Lenou probíhala v letech 1946 - 51, ale na uvedení do provozu si musel celý úsek téměř dvacet let počkat. Práce na stavbě BAMu byly obnoveny až v roce 1967. Ve stavbu celostátní priority BAM změnilo slavné usnesení "O strojitěľstvě Bajkalo-Amurskoj magistrali" přijaté osmého srpna roku 1974.



V Nové Čaře prší třista dní v roce



Na jihojakutské nádraží Chani přijíždí z každé strany jeden vlak za dva dny

Kromě samotné spojnice Tajšetu Tyndy a Komsomolsku se mezi léty 1972 a 1979 budovalo i spojení Bamu s Tyndou a jakutským Berkakitem. V souvislosti se stavbou vznikla četná nová města. Téměř třísettisícový Bratsk či poněkud menší, ačkoli ne nevýznamný Severobajkalsk jsou široce známy i za hranicemi Ruska. To, že stavba BAMu byla dokončena už v roce 1989, tedy pouhé půlstoletí po zahájení stavby, svědčí o neobyčejném umu sovětského člověka. Kromě nového úseku Berkakit - Jakutsk, který je ve výstavbě, existují i plány na pokračování tratě až do Magadanu.



Fevraľsk - perla východobamovské nádražní architektury



Fevraľské sídliště

Úsek Tajšet - Taksimo je elektrifikován střídavou proudovou soustavou 25 kV.

Pro podmínky Bajkalsko-amurské magistrály musely být vyvinuty nové technologie a stroje (tzv. těchnologii vysokogo kačestva), například v nákladní dopravě se používajli čtyřdílné dieselové lokomotivy 4TE10S o gigantickém výkonu 8760 kW.



V Urgalu mají Ahmeda rádi



Komsomolsk na Amuru

 
Délka tratí: 3834,2 km

Počet
mostů nad 100 m: 142
tunelů: 8
stanic: více než 200