Obrazky z Holandska | |
a sakra, kdo mohl tusit, ze tohle jmeno uz jednou nekdo pouzil... pan Capek raci prominout
|
Toto povidani vznikalo po dobu meho pobytu na VU v Amsterdamu na podzim 1999.
Psal jsem sem ruzne postrehy ze zivota v Nizozemi - zazitky, zajimavosti,
prakticke informace, apod. Protoze to melo slouzit zaroven i jako
denicek, casti postradajici zajimavost pro vetsinu ctenaru jsem psal
kurzivou. Vrele doporucuju mapu
(radsi nejakou lepsi).
Vzhledem k tomu, ze jsem na mistnich terminalech nerozchodil za celou dobu
cestinu, psal jsem vse bez nabodenicek. Je mi lito, ale ted uz to prepisovat
nebudu.
Co delam cely podzim v Amsterdamu?
Studuji na Vrije Universiteit matematiku.
Jsou tak hodni, ze spolu s Evropskou unii (projekt Erasmus/Socrates)
zaplati par studentum z Cech a
Polska semestr na zdejsi fakulte. At zije EU! (a nikdy jinak...)
Kde bydlime? (26.8.)
Cestu do Amsterdamu luxusnim autobusem Van Hool spolecnosti FTL
jsem prospal. Je vyhodne vystoupit na stanici Amstel, nebot se tam stykaji
tri dopravni zony, diky cemuz vyjde cesta hromadnou dopravou do vetsiny
smeru levneji, nez z centra. Cele Nizozemi je rozdeleno na zony, jejichz
velikost je asi takova, ze v Amsterdamu jich je pet. Kolik zon clovek
projede, tolik zaplati penez.
Nejrozsirenejsi jizdenkou je tzv. strippenkaart, ktery obsahuje 15 ustrizku
a stoji asi 12 NLG. Oznacuje se o jeden ustrizek vice, nez pocet projizdenych zon.
Kolej VU, ve zdejsi reci Hospitium, coz mi
pripomina spis neco mezi nemocnici a domovem duchodcu, se nachazi asi 50
metru za Amsterdamem, na predmesti Amstelveen. Hranici techto dvou mest tvori
dva rovnobezne kanaly rozdelene pet metru sirokou hrazi. Ten kanal, ktery je
bliz ke koleji, je o tri metry nize, nez ten druhy. Clovek si casem zvykne.
Nad koleji letaji cely den (v noci zaplatpambu ne) letadla, tak co pet minut
jedno. Letaji ve vysce kolem 50 metru, ponevadz hned za lesem je letiste.
Letaji strasne pomalu a kazde druhe vypada z osmeho patra tak, ze pristane
nejpozdeji na strese koleje. Ja nechapu, jak se muzou udrzet ve vzduchu.
Kamaradi sice tvrdi neco o vztlakove sile, ale tu jsem, na rozdil od kusu zeleza
padajiciho k zemi, nikdy nevidel.
Prvni dny (27.-28.8.)
Ve ctvrtek jsem se zmohl uz jenom na nakup - asi kilometr na jih je uzasne
(na zdejsi pomery)
levny supermarket Dirk van den Broek. V patek dopoledne jsme byli ve meste,
odpoledne bylo privitani a vyplnovani formularu na univerzite. V sobotu opet
navsteva marketu a mesta. Kona se jakysi Uitmarkt, coz je zdejsi obdoba akce
Mezi ploty, ovsem nikoliv tak malebna, pac se kona v parku pred Rijksmuseem.
Vystupuji takrka vyhradne holandsti muzikanti a divadelnici, Cechovi to nic
nerika. Ale zas je to zadarmo.
Kolej
Kolej v Troji je lepsi. Sice mam pomerne hezky zarizeny jednoluzkovy pokoj,
ale kuchynka je jedna
na asi 15 lidi a neni nijak zvlast vybavena. Podobne i sprchy - jedne ze dvou
chybi ruzice. Seznamil jsem se pri vyrabeni vecere s dvema Spanely a
jednim azijcem z Francie. Hned co zjistili, ze jsem z Cech,
vznesl Spanel dotaz: "And do you have PIVO here?". Byl v lete v Praze.
Na kole k mori (29.8.)
Jel jsem otestovat svoji Ukrajinu mistniho puvodu. Zdejsi rovina, ac se to
mozna nezda, je vskutku zajimava a plna prekvapeni.
Vyjedete na kopec (tj. nejvyse petimetrovy nasep) a jste u reky. Jinou anomalii,
rozdilne vysky hladin rovnobeznych kanalu, jsem jiz popsal vyse - mame ji
hned za koleji. Mezi Amsterdamem a Haarlemem je vsecka krajina pod urovni
more. Proto tedy vsechny dopravni tepny (tj. kanaly) musi vest vysoko nad
zemi. Na polderech (tak rikaji tem mori ukradenym polim) jsou obvykle pastviny,
kde se pase spousta krav a ovci, nekdy fabriky a obcas i vesnice.
Asi 20 km zapadne od Amsterdamu je malebne mesto Haarlem.
Za nim zacinaji prave HORY. Clovek by neveril,
kolik da prace vyslapat nahoru k mori. Mezi Haarlemem a plazi se tahne asi
petikilometrovy pas pisecnych dun, dosahujicich vysky az 30 metru.
Za nimi je konecne more... a u nej priblizne tak cely Amsterdam. Je nedele.
Plaze vypadaji podobne jako ty normandske, kde se vylodovali spojenci (soude
podle vojina Ryana).
Po kanalech jezdi uzasna spousta lodi, pry proto, ze je nedele. Mozna az moc,
protoze nez najely vsecky do zdymadla, dost jsem se nacekal. Cyklostezky
casto vedou pres reku po zvedacich mostech ci po vrscich zdymadel. O
cyklisty se vubec staraji dost hezky. Vsude jsou stezky a dokonce i sipky, kam ty
stezky vedou - leckdy to neni na prvni pohled poznat.
Na kole podel Amstelu (30.8.)
Vicemene podobne zazitky, jako vcera, byt jsem misto na zapad jel na jih.
Reka Amstel tece asi 5 metru nad okolni
krajinou. Chtel bych videt, jak to tu kdysi vypadalo... Okoli je velmi
malebne - lode, kravy, vetrne mlyny, domecky s velkymi okny.
Kdo byl v Holandsku, ale nepujcil si kolo, uzil si jeho kras tak z
jedne tisiciny.
V Aalsmeeru je velike jezero. Ulice, ktera k nemu vede, je (jak jinak) do kopce.
Ja tomu nerozumim. Ta zeme je fakt prastena.
Chteli byste na fotbal? (2.9.)
Smula. Listky jsou jen pro cleny klubu. Tim se sice muzete stat, ale za
nejaky obolus plus dalsi podminky, kterym nerozumim, ponevadz jsou
holandsky. Tedy, jsou dokonce i nektera prvoligova utkani, kam vas bez
klubove prukazky pusti, ale je jich jenom par a pochopitelne jsou to ta nejmene
rizikova, a tedy nejmene zajimava. Navic zaplatite nekolikanasobne vice.
Ze tyden predem nesezenu listky na zapas Ajax-Feyenoord, to jsem celkem
cekal, ale ze je nelze sehnat nikdy...
Delaji to pravdepodobne z duvodu bezpecnosti - vyjma
zminenych par utkani (na Ajaxu jsou za celou sezonu asi 3)
jsou uplne vsichni navstevnici stadionu registrovani v
pocitaci, protoze vstupenka je na jmeno. Listky na Ajax stoji od 20 NLG,
samozrejme ty klubove. U neklubovych se castky pohybuji radove od 100 NLG
vyse. Zlaty Cechy.
Asi po tydnu mi dosla tato odpoved na mejl poslany na info@ajax.nl:
"It's not possible to buy tickets for the match against Feyenoord and for
UEFA cup matches. For normal
competition games you can make a reservation by e-mail or letter. Tickets
will cost 46,00 or 55,00 guilders. After your reservation I will inform
you about payment."
Vrije Universiteit (2.9.)
Nase skola lezi na jihu Amsterdamu, u zeleznicni stanice Zuid (=jih). Na
kolej to je na kole asi 10 minut, do mesta asi 20. Navstevuje ji 13000
studentu, z toho 200 zahranicnich. Cela univerzita je na
jednom miste ve dvou velikych baracich a ve dvou malych. Jeden z tech velkych
je strasne vysoky, z 15. patra, kde je nefunkcni studentsky kostel, je bezva
rozhled. Druhy z nich je zase strasne dlouhy a jak prohlasil prof. van Mill, je
self-reproducing, tj. kdyz jdete po chodbe nejakou
chvili, zacne vam pripadat, ze tohle misto jste uz jednou videli, coz je vetsinou
pravda.
V tom
strasne vysokem baraku je dole menza (spis levnejsi restaurace, tj. pro nas
dost draha),
bar, knihkupectvi, velka aula pripominajici velky sal palace kultury na
Vysehrade, kopirovaci centrum a spousta uradu. O patro
vyse je centralni registr knihovny a jeste vyse se stosuji jednotlive fakulty.
Nevim, kolik pater ktera zabira, ale je jich tam pet, takze moc ne.
Nase fakulta bydli v dlouhem sestipatrovem dome. Cele seste patro je
knihovna. Matematicka se zrovna prestavuje, takze pujcovani knizek nefunguje
zrovna idealne - clovek musi cekat nekolik hodin, nez mu knihu donesou. Ale
ma se to pry brzy spravit. Budova ma 4 vchody, co vchod, to
fakulta. Zde jsou soustredeny fakulty prirodovedne, narozdil od spise
humanitni vysoke budovy. Z duvodu vyse zminene podobnosti jednotlivych
vchodu je budova rozdelena na sektory A az nevim co. Matematici sidli prevazne
v sektoru R a S.
V dalsich dvou mensich domech jsem jeste nebyl. V jednom sidli medicina a
podobne vedy, v druhem pedagogika, interdisciplinarni centrum, apod.
Uprostred je velke nadvori, ktere se vyznacuje velkymi terennimi
nerovnostmi, ktere sabotuji jizdu na kole (asi chteji naznacit, ze si mam
kolo zaparkovat pred arealem).
FEW - nase fakulta (3.9.)
Navstevuji Fakultu exaktnich ved. Deli
se na tri sekce, matematika spolu s informatikou tvori
jednu z nich. Pocet studentu tomu odpovida.
Presto tu je dost dobre pocitacove vybaveni. Jenom co jsem objevil, tak ctyri
mistnosti plne Sun workstationu a tri mistnosti plne Pentii. Pristup k
pocitacum je od 8:00 do 22:30, ale pres den je obcas dost plno.
Prednasky trvaji hodinu a pul, v pulce se kona
ctvrthodinova prestavka. Tu mistni studenti docela vyzaduji. Casy nejsou
prilis striktne dodrzovany, prednasi se, dokud je co rict. Teziste prace
je na domacich cvicenich - neco jako ceska cviceni k prednaskam tu
neexistuje, snad vyjma praktik na pocitacich, ale ty jsme nemeli.
Bezne pry zde studenti navstevuji pouze ctyri dvouhodinove
prednasky, avsak domaci prace zaberou daleko vice casu, nez prednasky.
Pocitaji se priklady, ctou clanky - jak u ktereho vyucujiciho.
Kyticky I. (4.9.)
Prvni sobotu v zari se kona tradicni kvetinovy pruvod z Aalsmeeru do
Amsterdamu, coz je asi 15 km a na puli cesty lezi nas Amstelveen. Vyrazi rano
kolem pul devate, v Aalsmeeru je velka slava - neni to zrovna
velkomesto, takze je z toho velka slava a poradaji trhy, veselice a podobne.
Ja tam teda nebyl, ale rikala to Misa. Pruvod tvori asi 40 vozu s kvetinami.
Od kabrioletu ovesenych
kytkama ze vsech stran az po dlouhe alegoricke vozy znazornujici nejruznejsi
vyjevy pomoci kvetin, zahradnich plodu a polystyrenu. Cely pruvod je
doprovazen policajty na motorkach s hrozne legracne umistenou kytici na
zadku.
Hybe se o neco rychleji, nez clovek, takze do Amstelveenu dorazi
kolem poledne - tam ho take potkavam. Maji poledni pauzu na parkovisti u
Nieuwe Meeru, primo na hranici Amstelveenu a Amsterdamu. Je to dobra
prilezitost prohlednout si vse zblizka. Nektere vytvory jsou dost promakane.
Kuprikladu dzip pokryty ze vsech stran molitanem tak, ze auto nebylo vubec
videt, pricemz do molitanu jsou zasazene male letni kvety. Nektere vozy vezou zivou
hudbu, jine pousti bublani vody snazice se imitovat morske dno i s vrakem
lodi a pokladem, jiny veze draci vejce s dracaty, dalsi znazornuje
dzungli - tu se jim povedlo vypestovat obvzlast sugestivne. Jedle ovoce na
vozech vypada velice lakave, ale nikdo neujida, tak ja taky ne.
Kolem jedne hodiny se pruvod
pousti k centru a ja se poustim na koleji do obeda.
Kyticky II. (5.9.)
V nedeli jedeme do Keukenhofu, coz je nejvetsi a nejslavnejsi holandska
kvetinova zahrada. Letos prichystali ke svemu 50letemu vyroci mimoradnou
prehlidku letnich kyticek.
Na kole to je asi 30 km na jihozapad, primo do kraje, kde se pestuje nejvic
kvetin. Mame vitr v zadech, coz
se pri projizdeni polderem Haarlemermeer, kde jsou pry na jare
same tulipany, docela hodi.
V zahrade je uzasne mnozstvi nejruznejsich kvetu. Lilie, jiriny
a spousta dalsich, co si nepamatuju, protoze se mi kytky strasne
pletou. Taky tam maji vetrny mlyn, s prohlidkou v anglictine. Zrovna moc
nefouka, tak se netoci, ale kdyz fouka, tak se pry toci 90x za minutu, coz
je vskutku uctyhodny vetrak. Maji tam tri kryte pavilony. V jednom jsou
strasne krasne orchideje, v druhem nejake umelecke instalace z kvetin a v
hlavnim pavilonu jsou vystaveny druhy, co ziskaly letos nejlepsi oceneni. Je
dobre tam jit az na zaver, protoze proti nim se pak vsechny
venkovni (jinak moc krasne) zahony zdaji byt plne umrlek. Akorat v lete
nesmite cekat, ze uvidite ty kycovite obrazky plne barevnych poli - letni kytky
maji totiz daleko vic zelene nez kvetu.
Cesta zpatky je proti mirnemu vetru, ale da se. Jedeme Haarlemskym polderem,
skoro po 15 km bez zatacky. Hnedka vedle je letiste Schiphol, letadla startuji
primo nad nami. Dobry vyhled.
Do skoly... (9.9.)
Byl jsem si zmenit prednasky, takze mam ted skolu od pondelka do stredy.
Zbavil jsem se strasliveho byznysu, ktery se mi zdal byt povidanim o
nicem, a misto neho jsem si zapsal ponekud
chaotickou algebraickou geometrii. Tez jsem vymenil analyzu za algebru,
ktera je ale bohuzel spis neco mezi linearkou a komplexkou -
ukazala se byt, ac neinzerovana, take v anglictine. Pak mam jeste topologii
a statistiku, ty jsou nejzajimavejsi.
Od pondelka do stredy jsem zasvetil vsecek cas skole - nechci
se uplne ztratit hned ze zacatku.
Nekdo mi propich kolo. Prisel jsem kvuli tomu pozde na prednasku...
Ale nastesti jsem sehnal lepeni, docela dobry vynalez, ktery zaschne
za minutu a pul.
Ve ctvrtek jsem byl v muzeu Stedelijk, jednom ze tri nejslavnejsich
amsterdamskych, skryvajicim sbirky moderniho
umeni. Zajimavejsi je prizemi, kde je "moderni klasika", zejmena Malevic,
Mondriaan, van Gogh a Chagal.
V prvnim patre pak je hlavne americky pop-art (ale ne
moc) a dila mene znamych holandskych mistru. To uz me tolik nenadchlo.
Zmlsanci z Veletrzniho palace budou mozna trochu zklamani, neni to velke.
Het Nieuwe Land (10.9.)
Nemohli jsme si nechat ujit nejnovejsi polder Flevoland, vysuseny koncem 80.
let. Do jeho hlavniho mesta Lelystadu je to sice pres 50 km, ale udajny
urbanisticky ideal 80. let, navic s muzeem budovani novych uzemi, stoji za
to. Asi 15 km na vychod od Amsterdamu je mozno odbocit na giganticky most
pres uzinu jezera IJselmeer (6 proudu dalnice, trat a mistni silnice),
ktery je zapadni branou Flevolandu.
Zeme je tam skutecne nize, nez na pevnine. Severni cast polderu je az 4
metry pod hladinou
more. Dobre se to pozna, kdyz clovek stoji na hrazi delici polder od jezera.
Po jedne takove, severni, jsme se vraceli. Hraz je uplne rovna - jeli jsme
pres 20 km bez zatacky, vpredu i vzadu az k obzoru jen dve dlouhe rovnobezky
silnice a cyklisticke stezky. Vpravo more, vlevo bazina, v zadech vitr, pred
ocima zapadajici slunce - parada.
Vetsi cast polderu tvori obrovske lany, hlavne na jihu a vychode, kde jsme
nebyli. Severne od trati pak je bazina. Je to nejnizsi misto polderu, takze se
tam stahuje voda. Roste tam rakosi, je tam spousta jezer a strasne moc
ptaku. Kvuli nim vlastne tento kus polderu neobdelali tak jako zbytek a dnes to je
rezervace.
Kraj je mimoradne neobydleny. Na uzemi zhruba 50x25 km jsou tri mesta a tri
vesnice. Na zapade, kousek za mostem, je mesto Almere a jeho dve predmesti
Almere Haven a Almere Buiten. Je to celkem obycejne mesto, nijak vyrazne se
nelisi od tech na pevnine. Jenom mu chybi jakekoliv starsi budovy. Hlavni
mesto Lelystad, lezici uprostred polderu, je postaveno o neco netradicneji.
Zakladem jsou jakesi bunky, oddelene velkymi silnicemi. Jedna bunka je male
mestecko samo pro sebe. Nejsou tam prujezdni silnice, jen cyklisticke
stezky. Je tu viditelne vice prostoru, nez ve starych mestech. Domky nejsou
tak uzke a vysoke, okolo je spousta zelene. Stred mesta je ponekud chaby -
hezke moderni nadrazi, ale jinak nic moc. Treti mesto je nekde na vychode,
ale tam jsme nebyli, stejne jako v zadne z vesnic.
V Lelystadu je namorni muzeum, kde maji stejne jako v Amsterdamu repliku
nejake stare zaoceanske lodi, a muzeum novych uzemi Het Nieuwe Land, kde se da
dozvedet spousta zajimavych veci. Zavodneni zdejsi krajiny se dost menilo.
Na par tisic let stare mape by clovek Holandsko vubec nepoznal. Prvni
poldery vznikaly uz ve stredoveku, spousta jezer byla vysusena v 16.-17.
stoleti, kdyz se zacalo vozit z Kanady kvalitni drevo na poradne mlyny.
(Vetsina zdejsich vetrnych
mlynu slouzila k cerpani vody, nikoliv k mleti, jak by clovek cekal.) Po
vynalezu parni pumpy zacli vymyslet velke projekty, jako treba vysuseni
Harlemermeeru (priblizne 1850). Ve 20. stoleti pak prisly dva giganticke
projekty, schvalene, kupodivu, hlavne kvuli zaplavam. V roce 1932
postavili velkou hraz Afsluitdijk, ktera prehradila na severu zaliv
Zuiderzee a udelala z nej sladke jezero IJselmeer. Pak zacaly v IJselmeeru
vznikat nove poldery, obvykle tak, ze prehradili nejakou mensi zatoku a za
ni to vysusili. Posledni vzinkl prave Flevoland, ovsem uz ne jako zahrazena
zatoka, ale jako ostrov - mozna i kvuli historickym pristavum, ktere by po
vysuseni ztratily sve kouzlo (napr. Harderwijk). Druhym velkym projektem
byla povalecna hraz Delta v Zeelandu, kam urcite jeste pojedu.
Amsterdam z lodi? (11.9.)
Vetsina turistu v Amsterdamu neodola nabidce na projizdku lodi po grachtech.
Ani my jsme neodolali, zvlast kdyz skupinova sleva vysla na 2.50 NLG, coz je
asi 10x mene, nez bezny listek. Ne ze by byl vyhled z lodi spatny, ale kdyz
si dotycne kolecko projdete pesky, coz nebude trvat o mnoho dele, uvidite toho
vice. Provezli nas po Herengrachtu na Het IJ a po Oude Schans zpet, coz neni
mnoho. Prijde mi zajimavejsi se obcas nekde zastavit ci nakouknout o gracht
vedle a pres Het IJ, coz je ta velka voda za nadrazim, se lze svezt
bezplatnym trajektem, ktery odplouva z mola za nadrazim kazdych 6 minut cely
den a o neco mene casto i celou noc.
Podle IJselmeeru (12.9.)
Chcete-li si vyjet na kole z Amsterdamu, rozhodne doporucuji zapadni pobrezi
IJselmeeru. Stezka vede vetsinou po hrazi mezi jezerem a polderem, nekdy
obyvanem kravama a konma, nekdy zatopenem. Obcas nejaka vesnicka s malymi
barevnymi domecky s bilymi okny, proste takovy ten kyc z propagacnich
materialu na zivo.
Asi po 15 km je odbocka na Marken, kdysi ostrov, dnes spojeny s pevninou hrazi.
Je to neco jako zivy skanzen. Uzke ulicky a kanaly, okolo stare rybarske domky,
za vesnici louky s oveckama. Pruvodce dokonce pise, ze tam lide dodnes bezne
nosi kroje. To pravda neni, ani ten deda, co prodava listky ve
vesnickem muzeu, ho nemel, ale nastesti maji v tom muzeu pro zajemce par
okrojovanych vesnicanu vycpanych.
Dal na pobrezi stoji mestecka Monninckendam (hezka goticka katedrala a
zvonkohra) a Volendam (krasny pristav). Tam taky meli behat lidickove v
krojich, ale taky to nefungovalo. Za shlednuti stoji volendamska syrova
farma s vykladem o vyrobe syru zdarma, byt to neni zas tak skvele, jak slibuje
pruvodce. Syry tam prodavaji pomerne draho. Take je podvod, ze tam
vyrabeji syr gouda, pricemz mesto Gouda je strasne daleko, a nevyrabeji tam
syr eidam, kterezto mesto je hned vedle.
Jeste jsem se chytil na udaj v pruvodci jednou - zajel jsem si asi 8 km do
vesnicky Broek in Waterland, coz mela byt nejhezci vesnice v Holandsku. Ale
je to blbost, je stejna, jako kazda jina.
Na zaver jsem projel Edamem, kde jsou pekne grachtove domy, byt o poznani
chudsi, nez v Amsterdamu. Zpet jsem projizdel Purmerend, coz je celkem
osklive a dost neprehledne prumyslove mesto. Vsem cyklistum doporucuju se mu
vyhnout, maji tam spatne znaceni.
Tyden potizi s kolem (21.9.)
Dva vecery v centru (25.9.)
Prvni tri dni noveho tydne jsem klasicky stravil ve skole a okoli. Skoncilo
permanentne hezke pocasi, poprve sprchlo.
Ve ctvrtek jsme si chteli vyjet do Naardenu. Ja jsem ale dojel akorat do
Diemenu, kde jsem pichnul. Odkracel jsem tedy do mesta koupit lepeni. Kousek
na zapad od nadrazi Amstel jsem objevil vetsiho Dirka (to je ta nejlevnejsi sit
supermarketu), nez je ten u koleje - maji tam i levny obchod s pitim, coz je
mistnost nacpana vinem vsech moznych znacek, jeneverem, whiskou, dzusama, kolou,
pivem a podobnymi pochutinami, a vetsi vyber syra, masa a peciva. Vecer
jsem zalepil asi 3 diry v zadni dusi - kde se jich tolik vzalo?
V patek jsme chteli vyrazit na dvoudenni vylet Severnim Holandskem alias
Zapadnim Friskem, jak je libo. Dojeli jsme az k Rijksmuseu, coz jeste neni
ani centrum Amsterdamu, a kolo se vyfouklo. Tak jsem asi hodinu lepil.
Protoze zaclo mirne prset, velky vylet si rozmyslely i holky. Lepidlo asi
neni nic moc (nebo jsem nesikovnej?), pac zaplaty se rozlepily driv, nez
jsem se vratil na kolej.
Rozbite kolo melo jednu vyhodu - odpoledne jsme se dozvedeli, ze se vecer
kona velka oslava. Nakoupilo se pivo a Sangria a pilo se az do rana - teda,
piti doslo asi ve 2, ale spat jsem sel v pul pate. Ne ze by se mi chtelo
driv, ale stejne by to neslo, ponevadz oslava byla po celem 8. patre, takze i
pred myma dverma. Bylo tam spousta lidi z koleje, konecne vim lip, kdo je
kdo. Vetsinou jsou tu sami ekonomove, ale taky nejaci jazykari, literarnici a
podobni humanitni studenti.
Ani v sobotu na me kolo nebylo o moc hodnejsi. Vydal jsem se radsi jen do
mesta, lepil jsem akorat jednou. Byl jsem v namornickem museu. Dost dobry, a to
jsem ho videl jenom kousicek. Venku maji repliku lodi, ktera plula v 18.
stoleti do Indie. Je to dobrej vrak. Nechapu, jak na tom mohlo zit asi
tak 100 lidi dvakrat sedm mesicu...
V nedeli jsem radsi nikam nejel, stejne se odpoledne hral fotbal. V pondeli
jsem kolo odvezl do opravny, at do nej daji novou dusi. Sundat zadni kolo
bylo bohuzel nad me sily - zdejsi matky maji nestandardni
velikosti a nepasuji do ceskych klicu. Zaplatil jsem tezkych 17.5
guldenu, coz je vzhledem k puvodni cene kola docela dost.
Vecerni Amsterdam je hezky, nasvicene grachty, vsude spousta lidi. Stred
mesta je daleko zivejsi, nez treba v Praze. Navic jsou to vetsinou mistni,
ne turisti.
Ve stredu vecer jsme zajeli s bratry Polaky do klubu Maloe Melo, kde hraje
zdarma ziva muzika, ten vecer konkretne jacisi Venezuelane. Klub se sam
deklaruje jako Home of the Blues, poslouchatelne to bylo velmi.
Doporucuji k navsteve, ceny standardni.
Ve ctvrtek jsme se placli pres kapsu a zasli do cinske restaurace "eat in 1
hour everything what you wish" (neco takoveho pisi na dverich). Vynikajici
cinska kuchyne, ne moc velky vyber, ale o to kvalitnejsi. Okolo (tj. v cinske
ctvrti u Nieuwe Marktu) je levnych hospudek s asijskou kuchyni nekolik.
Pevnost Naarden a hrad Muiden (28.9.)
Na vychod od Amsterdamu, nijak zvlast daleko, jsou dve velmi zajimave
pamatky.
Goticky hrad Muiden postavil jakysi feudal ve 12. stoleti u kanalu
spojujiciho Utrecht s morem, aby mohl tezce rejzovat na projizdejicich
obchodnicich. Taky ho za to konkurence po par letech zlyncovala. Nicmene
hrad po nem zbyl krasny. Je posazen v jezirku, podobnem jako na Cervene
Lhote. Je i skoro stejne veliky, dokonce je i trochu cerveny. Zachoval se v
puvodni goticke podobe, coz je ve zdejsich krajich dost vzacnost. Vnitrek
vybavili dusledne nabytkem z 16. stoleti, coz je pro nasince netradicni.
Provadi tu spravna pani, napul mluvi anglicky, napul holandsky, v kazdem
jazyce neco jineho. Nazorne predvadi, jak se pouzivalo zarizeni hradu. Treba
mlati vycpance v brneni do kolene jakousi palickou rka, ze po tomto zasahu
dotycny bojovnik uz daleko nedosel.
Naarden sice vsichni Cesi znaji jako Komenskeho pohrebiste, avsak daleko
zajimavejsi, nez muzeum J.A.K., je zdejsi unikatne zachovala pevnost. Po
staleti melo tohle mesto chranit Amsterdam od souse. Proto to byla jedna z
nejdumyslnejsich pevnosti na svete s dvema valy a tremi vodnimi prikopy. Koncem 19.
stoleti nechal kral zrusit vsechna mestska opevneni. Tohle ale bylo tak
mohutne, ze to moc neslo, a tak se zachovalo dodnes. Casem Holandani zjistili,
ze jim v cele zemi zbyly posledni dve pevnosti, a tak to tu zacli
chranit. Nejhezci pohled na mesto je z letadla, coz ukazuji vsechny
pohlednice, ale z vysky bastionu ci z kostelni veze to take stoji za to.
Komercni skanzen (28.9.)
Navstivili jsme skanzen v Zaandamu, tzv. Zaanse Schans, prvorada holandska
turisticka atrakce. Skanzen tomu odpovidal. Domecky sice puvodni, avsak
naplnene obchody se suvenyry vsech druhu, nekrestanske vstupne, ktere se
plati do kazdeho domecku zvlast (to v tech pripadech, kdy venitr neni
obchod, ale puvodni vybaveni) a spousta Japoncu. Nejzajimavejsi na celem
skanzenu je sbirka peti vetrnych mlynu, ktere stale melou to, co kdysi.
Takze tam je pila, mlyn na horcici a take mlyn na olej. Do toho jsme vlezli.
Je to uzasna stavba. Vsecko tam je drevene vcetne obrovskych ozubenych kol
rozdelujicich energii na mleti, michani a lisovani, vyjma dvou, pry 2.5
tunovych, mlynskych kamenu. Ty melou buraky na osklivou kasi, ktera se prazi,
aby se lepe oddeloval olej, vaze do pytlu a strka mezi dva kliny, do
kterych busi bachamr a vyrabi tlak (udajne) mnoho desitek atmosfer. Dole z
toho tece olej. Jak proste...
Zaandam je jinak velmi osklive mesto, je to prumyslove centrum zdejsiho kraje. Ani cesta z Amsterdamu nestoji za nic - jede se kolem dalnice a pak dlouho mezi domy na predmesti.
Jak jsme bloudili (30.9.)
Prisel monzun. Neda se nic rozumneho delat, tak si ctu,
ucim se a chodim do skoly. Ve ctvrtek soudime, ze dest se musi prekonat a
vyrazime na dalsi vylet. Cil je Nordzeekanal a prumyslovy IJmuiden, jeho
usti do more. Vylet byl uspesny, zmokli jsme jen dvakrat a moje kolo se
rozsypalo az v Amstelveenu. Nove jsem zahy koupil za 30 NLG.
Byli jsme znovu u more, strasne tam foukalo a byly krasne vlny. V
prumyslovem meste IJmuiden (IJ=jedno pismeno holandske abecedy, asi jako
nase CH) je krasna giganticka tovarna vyrabejici oblaka bileho dymu a take
usti kanalu spojujiciho Amsterdamske pristavy se Severnim morem. Je hodne
siroky a jezdi po nem velike lode. Okolo Amsterdamu se nachazi asi 3 metry
nad okolni hladinou, v IJmuidenu asi 10 metru pod okolni krajinou, ale to uz
vam asi prijde, stejne jako mne, normalni.
Povedlo se nam paradne zabloudit. Poprve v zivote se mi stalo, ze jsem se
snazil nekam dojet a po hodine (vcetne navstevy obchodu) se objevil na
stejnem miste. Bylo to tim, ze jsme se nejak spatne zorientovali na mape,
ktera na tom miste visela, a misto na sever jsme vyrazili na jih. Dale jsme
se orientovali podle slunicka, ktere jednou za 20 minut vykouklo, a tudiz
jsme se postupne pootocili zpet na sever. A za hodinu jsme byli zpatky. Bylo
to v soumesti Haarlem-Bloemendal-Santpoort-IJmuiden, coz je asi 15 km dlouha
vilova zastavba. Holandske vilove ctvrti jsou nejneprehlednejsi prostredi na
svete, zvlaste na uzemich, ktera nejsou umele vysusena a tudiz oplyvaji
nejen umelymi, ale i prirozenymi zatackami. Ulice se uzasne toci, spousta
ulic je slepych, aby domorodcum nikdo nejezdil kolem domecku, temer neexistuji
krizovatky typu X, vzdy jen T, a obvykle jeste ne pravouhle.
Narodni park De Hoge Veluwe (4.10.)
Kousek od nemeckych hranic, mezi mesty Arnhem a Apeldoorn, se tahne kus
velmi malo obydlene krajiny. Pred 150 lety tam vsude byly pohyblive pisky, k
zivotu neprakticke prostredi. Aby se pisky prestaly pohybovat, zacali tam
lide vysazovat lesy. Akce byla uspesna, piskoviste zarostla travou, vresem a
brovicemi. Nastesti, nez se tam stihli nastehovat lide, prohlasily osvicene
hlavy cele uzemi za rezervaci. Takze zbylo krasne prostredi, kde se stridaji
borove haje s velkymi, vresem porostlymi loukami. Zije tam spousta zviratek,
napr. pry nekolik set hmyzaku na metr ctverecni (jestli si dobre pamatuju).
Videli jsme krasne chlupatou ctyrhrbou stonozku.
Narodni park je velky asi 15x15km, je oploceny a plati se do nej vstupne (7
NLG). Za to muze clovek pouzivat zadarmo kola, coz je velmi sympaticke,
nebot pohybovat se po parku pesky by bylo dost zdlouhave. Uprostred parku je
(zadarmo) podzemni muzeum, kde krome ekologicke agitky typu "setrete vodou"
je k shlednuti kde co z ziveho vybaveni parku - od vycpanych
deseticentimetrovych brouku pres koren 120lete borovice po video s
masozravkou, co prave chytla mouchu (nechapu, jak to ten clovek mohl
natocit). Mimo to se v parku nachazi jedna z nejvyznamejsich sbirek
moderniho umeni - Museum Kroller-Muller (tam uz se plati, ani MJK nepomuze).
K vresovistim se dost hodi podzimni pocasi - vitr, honici se mraky. Borovice
krasne sumi. Uprostred jedne plane stoji socha - nejaky Christian de Wett.
Kdyz si ho prohlednete z profilu, je to uplny doc. Simon. Jako by mu z oka
vypadl.
Jak se tam dostat? Do Arnhemu jsme jeli vlakem. Prime
spojeni z Amsterdamu je kazdou pulhodinu pohodlnym patrovym IC se skvelym
vyhledem, 100 km ujede vlak za hodinu a ctvrt. Arnhem je prijemne mesto,
cely stred je pesi zona a u kostela se kona trh. Z Arnhemu to je k jiznimu
vstupu do parku asi 2 hodiny volne chuze pres park a pres les. Dokonce i
pres kopec!!! Skutecne, zdejsi krajina je mirne zvlnena, nejvyssi kopce
dosahuji az 100 metru nad morem. Nejsou tu jen vetrne, ale i vodni mlyny.
Park jsme opustili na jeho severnim okraji. Sli jsme asi 15 km do
Apeldoornu, take pres les, ale bohuzel take dlouho pres predmesti. Cesta z
Arnhemu je hezci. Do parku se da jet take autobusem, z obou mest aspon
jendou za hodinu. Zpet z Appeldoornu jezdi kazdou pul primy IC do
Amsterdamu, kazdou celou do Haagu a Rotterdamu s pripojem na Amsterdam
v Utrechtu. Fakt luxus.
Oude Kerk (7.10.)
Nejstarsi Amsterdamska budova, Stary kostel (=Oude Kerk), je jedno velke
pohrebiste. V 700 let stare katedrale je jeden hrob vedle druheho. Cela
podlaha je poseta nahrobnimi deskami - nektere jsou tak dobre zdobene, ze
na nich snadno hrozi vyvrtnuti kotniku. Ale jinak je kostel krasny. Kdyz
se clovek prestane divat pod nohy a zrovna nezakopne o zadny relief,
vidi gigantickou prostoru, krasna malovana okna a velke varhany.
Jeste jedna vec me zaujala - maji tam vyrezavane sklapeci lavice (pry
15. stoleti), zdobene portrety mestanu pri ruznych cinnostech. Takze Oude
Kerk je asi jediny kostel na svete, kde je socha cloveka na zachode.
Tez jsem navstivil Museum Willet-Holthuysen, coz je luxusni dum na Herengrachtu, zarizeny tak, jak ho pred 120 lety venoval jeden zbohatlik mestu i se svyma sbirkama. Ne ze by to stalo za nic, ale za 7.5 guldenu teda ne, coz je varovani pro ty, co nemaji museumjaarkart jako ja, ktery to videl zadarmo.
Maastricht (8.10.)
Jmena (12.10.)
(Stary) Zeeland (18.10.)
Frisko (18.10.)
O podobnosti mest (18.10.)
Povoleni k trvalemu pobytu (20.10.)
Vlacky (4.11.)
Svych ctyrech dni jsem vyuzil k ceste na Hoge Veluwe (IC A'dam Amstel -
Arnhem, IC Apeldoorn - Utrecht CS, IC Utrecht CS - A'dam Amstel), do
Maastrichtu (IC A'dam Zuid/WTC - Duivendrecht, IC Duivendrecht - Maastricht,
Os Maastricht - Sittard, IC Sittard - Duivendrecht, Os Duivendrecht - A'dam
Zuid/WTC), s kolem do Middelburgu (IC A'dam Zuid/WTC - Middelburg) a na
okruzni jizdu Holandskem (Os Goes - Roosendaal, R Roosendaal -
s'Hertogenbosch, R s'Hertogenbosch - Zwolle, IC Zwolle - Leeuwarden, IC
Leeuwarden - Zwolle, Os Zwolle - Harderwijk, Os Harderwijk - Amersfoort, Os
Amersfoort - A'dam CS). Vyjma te prihody na jihu nenastaly zadne problemy,
snad az na tezkosti s hledanim mista k sezeni ve vecernich spojich.
Podzim (4.11.)
Kroupy (18.11.)
Zima (22.11.)
Happyend
Vyslovnost
Hospody
Dalsi tipy
Konkurencni povidani:
Byli jsme se podivat v Maastrichtu a moc se nam tam libilo. Je znat, ze lezi
v Limbursku a nikoliv v Holandsku - kuprikladu se tam v korytech vyskytuje
tekouci voda. Sice cely den prselo a neprestalo ani na okamzik, ale ve meste
to zas tolik nevadi. Vylezli jsme na kopec za mestem, kde stoji pevnost (tak
30 metru vysoky, ale to je velehora!), Maastricht byl v krasne mlze v udoli,
z mlhy cnely veze... Je to trosku zmena proti amsterdamske podmorske
placce.
Maastricht je velmi starobyle mesto. Zalozili ho uz Rimani a zdejsi kostel
ma zaklady z 5. stoleti, kdy tu postavili modlitebnu nad hrobem sv. Servace,
ktery zemrel kolem roku 350. Taky sem tou dobou nastehovali biskupa, takze se
mesto stalo velkym centrem siroko daleko. Kostel z 5. stoleti dlouho
nevydrzel, na jeho miste dnes stoji giganticka ranne goticka katedrala. Neni
jedina, jeste tu maji jednu romanskou a nekolik pozdne gotickych kostelu. Ta
romanska vypada jako pevnost, ponevadz ma strasne malo strasne malych oken a
vevodi ji dve kulate vysoke veze. V krypte kostela sv. Servace (to je ten
nad jeho hrobem) vystavuji poklad, ktery vybrali z hrobu pod kostelem. Co
tam maji reliktu ruznych svatych, je uzasne, ostatkovy kriz Karla IV. je
proti tomu pomerne chudy pribuzny.
Mesto je velmi prijemne, cely stred tvori pesi zonu a maji tu dost levny
trh, hlavne co se tyce ryb. Zachovala se nemala cast hradeb a hradebnich
vezi. Nekde ve meste je (pry) jedno z nejbohatsich muzei v Nizozemi, kde
jsou dalsi veci, co tu kde posbirali z dob Rimanu a ranneho stredoveku.
Tyz kopec, na kterem stoji pevnost, je podkopan (pry) 250
kilometry chodeb. Tezili tu piskovec, ze ktereho pak staveli okolni mesta.
Za par penez ukazuji malickou cast dolu lidem. Je to uzasne bludiste.
Absolutne nepravidelne prostory spojene spoustou chodeb, obvykle neprilis
pravouhlych. Neda se moc mluvit o krizovatkach, chodby se krizi vetsinou
v tech chaotickych domech. Obcas jsou na zdech uhlem kreslene obrazy, na
jedne zdi lze najit i mapu. Je skoda, ze nelze bludiste navstivit bez
pruvodce. Jednak je dost otrava poslouchat holandsky vyklad, ale hlavne,
jestli byla prohlidka 2 km dlouha, tak to je hodne. U vchodu psali, ze driv
lidi dovnitr pousteli, ale moc se jim nevraceli, takze uz to nejde.
Holandani si v posledni dobe libuji v jednoslabicnych jmenech. Nasi
prednasejici se jmenuji Aad, Aart, Bert, Ger, Geert, Jan a Jacek, jenze ten
posledni je Polak. Ani prijmeni nejsou casto o moc delsi - k vyse jmenovanym
patri Ran, van der Vaart, a van Mil. Pravda, ke kratkym prijmenim si moc radi
pripojuji sluvka van a der. Tri nejvetsi retezce supermarketu se jmenuji
Dirk van der Broek, Albert Heijn a Super de Boer (to Super asi krestni jmeno
nebude) - vsechna tahle prijmeni se ctou, ac se to mozna nezda, jednoslabicne.
Premier je Wim Kok, znamy diplomat je Hans van der Broek. Byvaly
prezident de Clerq, krestni jmeno Frederik bude asi jihoafricka lokalni
odchylka. Znami fotbaliste Frank a Ronald de Boer, Ruud Gullit. Oc maji
poddani jmena kratsi, o to delsi jmena jim vladnou - posledni tri kralovny
se jmenovali Wilhelmina, Julianna a Beatrix.
Nejjiznejsi provincie Zeeland byla drive zemi ostrovu. Vysusovaci prace
ovsem pokrocily tak, ze ostrovu jiz temer neni a tech par zbylych je spojeno
mnoha mosty a hrazemi. V roce 1953 byl cely Zeeland vyplaven mimoradne
vysokym prilivem podporenym bourkou, a tak vybudovali dilo zvane Delta Plan.
Prehradili vsechny zalivy u jejich usti, cimz vytvorili na jejich miste
soustavu sladkych jezer. Akorat na OosterSchelde ne, ponevadz tam hnizdila
spousta ptaku, ktera by se musela odstehovat, coz prislo Holandanum spatne.
Takze tam postavili hraz, ktera je normalne otevrena, ale kdyz prijde velka
voda, tak se zavre. Je dlouha asi 6 km, dalsi asi 4 km tvori umele ostrovy.
Ma priblizne 50 piliru, mezi kterymi jsou posuvna vrata. Takrka neustale
jimi proudi voda, pri prilivu dovnitr, pri odlivu ven. Je to mohutne, musi
se to videt.
Kvuli tomu vybudovali na jednom z tech umelych ostrovu uprostred zabavni a
informacni park Waterland Neltje Jans. Neni spatny, ale za tech 21.5 guldenu
by mohl byt lepsi. Soucasti je Delta Expo, coz je vicemene totez, jako
muzeum Het Nieuwe Land v Lelystadu, akorat misto kulis ZuiderZee tu jsou
kulisy Zeelandu.. Jenze tamto bylo s MJK zadarmo. (Take tu ovsem ukazuji obrazky
zaplav, technologii stavby, kudy ted jezdi lode, jak funguje protipovodnova
ochrana, atd.) Dale vas pusti nahlednout do jednoho z piliru (dost dobry),
ukazou delfiny (jenze prede mnou se schovavali) a jine morske potvory, je
tam pavilon vodnich efektu (nic moc), vodni hriste pro deti (v 10 stupnich o
nicem), v cene je projizdka lodi kolem hraze, jsou videt lachtani (ale kdyby
to nerekli, tak by je clovek nepoznal) a pulhodinovy film o tom, jak tu hraz
staveli, coz je z toho vseho asi nejlepsi. Ale je tam krasne, dilo to je
vskutku uzasne.
Vypravu jsem zacal ve starobylem meste Middelburg, coz byl kdysi pristav a velka
lodenice, dnes celkem prijemne mesto ve vnitrozemi s levnym trhem. Pokracoval
jsem k mori do Vlissingenu, kde jsou pristav a velke lodenice dnes a ktery uz ted
diky valkam moc historicky neni. Pak jsem jel podle pobrezniho pasu dun
kolem pulky Walcherenu - pres Westkapelle a Domburg k Vrouwenpolderu. Duny
jsou zajimave, mezi plazi a (obvyklou) plackou se tahne prumerne tak 20 metru
vysoky hrebinek z pisku. Je z nej dobry rozhled na obe strany. Walcheren je
rovina na urovni hladiny more, ale neni tam zdaleka tolik kanalu jako v
Holandsku. Pestuji se tu o neco kulturnejsi plodiny nez trava pro dobytek.
Vsude je spousta kempu, v lete sem asi jezdi hodne lidi k mori.
Z Walcherenu jsem prejel kratkou hrazi na ostrov Noord Beveland (ten je z
pulky vysuseny) a z nej vede dotycna hraz OosterSchelde. Ta konci na ostrove
Schouven-Duivenland (driv byly dva), ktery vypada podobne jako Walcheren,
ale na jeho jiznim okraji, kde jsem jel, chybi ten pas dun.
Kolem setmeni jsem projizdel mesteckem Zierikzee. Uz z dalky byla videt
mohutna stavba, (skoro) krychle vyrazne cnejici nad krajinu. V seru nebylo
prilis rozeznat, oc kraci. Kdyz jsem dojel bliz, vyklubala se z toho goticka
vez. Cedule tvrdila, ze tu chteli v 15. stoleti postavit nejvyssi kostelni
vez na svete, mela mit 206 metru. Takze ji zacli stavet prislusne sirokou,
jenze si to nejak casem rozmysleli, takze tu stoji goticky, asi
sedesatimetrovy, monolit. Navic k vezi chybi kostel, ten jim kdysi spadl.
Mesto samo bylo tehdy uspesne, ale casem krachlo, takze se zcela zachoval
jeho historicky stred, dve brany a vnejsi kanal slouzici jako opevneni, za nimz
uz ve vetsine smeru nic nestoji. Mesto vypada trosku jak 300 let stara
konzerva.
Z mesta na jih vede sestikilometrovy most pres zaliv. Jel jsem po nem po tme
na kole, coz je parada. Par desitek metru pode mnou sploucha voda, pred a za mnou
siroko daleko tma a v dali svetelka vesnic na pobrezi...
Frisko se nachazi na vychodnim pobrezi IJselmeeru, s centrem v Leeuwardenu.
I zdejsi krajina, ac zcela placata, se lisi od Amstelandu. Voda netece na
kopci a navic - temer tu nejsou lide. V celem rozlehlem kraji je jen par
mest a par vesnic. Zato tady je spousta samot, farmarskych usedlosti
uprostred sirych lanu.
Lide zde kdysi bydleli na tzv. terpech - nekdy pred 2500 lety neumeli
vymyslet lepsi ochranu pred povodni, nez umely kopec, na kterem postavili
tech svych par chalup. Terpy se pry dodnes zachovaly, nejvic jich je pri
severnim pobrezi. Bohuzel, z vlaku neni zadny videt; jen v jednom miste vede
trat zarezem, coz pravdepodobne terp bude, nebot nahore nejake domky stoji,
ale jist si nejsem.
Zdejsi lide nejsou Holandane, nybrz Frisove - vzpomente na nacisticky ideal,
rasu nordickou a friskou. Pry driv nemluvili holandsky, nybrz frisky. Cekal
jsem aspon dvojjazycne napisy, ale nic se nekona. Jediny text ve fristine,
ktery jsem objevil, byla cedule pred nadrazim o terpech - tj. asi tak jedina
vec, kterou zrovna pro mistni nema smysl prekladat. Zadne friske napisy na
nadrazi, znackach, ci obchodech, ani ve Friskem muzeu nic. Fristina je
zrejme jen reklamni tah.
Navstivil jsem jen Leeuwarden. Je to typicke nizozemske mesto (viz nize),
vyraznou zvlastnosti je pouze sikma vez. Je vysoka asi tak 40 metru. Do
pulky je docela hodne nahnuta, pak se zacina narovnavat - jestli to neni
opticky klam. Zrejme se jim to pri stavbe nejak propadlo, a pak se to
snazili napravit. Chteli k tomu postavit i katedralu, ale pak jim prisla
moc draha. Za videni rozhodne stoji Friske muzeum, ktere ma docela bohate
sbirky umeni a velkou galerii. Tez je tam mistnost venovana mistni slavne
rodacce Mate Hari alias Margarete Zeele.
Tak nejak jsem zjistil, ze vetsina vetsich holandskych mest vypada v necem
stejne. Dokud jich clovek navstivi jenom par, tak si niceho nevsimne, ale
casem prokoukne. Uprostred mesta je velke namesti, jmenuje se Grote Markt,
kona se na nem velky trh a stoji na nem radnice. Opodal stoji obrovska
goticka katedrala s (na nase pomery) gigantickou vezi, na jinem, mensim,
namesti stoji mestska vaha. Nekde v bocnich ulickach lemovanych cihlovymi
domy je mestske muzeum, kde vystavuji zbytky mistni lidove kultury, par
obrazu a rimske vykopavky. Stred mesta je obehnan vodou, coz je zbytek
byvaleho opevneni. Z dosud navstivenych mest takhle vypadal Den Bosch,
Leeuwarden, Maastricht, Arnhem, Middelburg, Goes, Haarlem, Zierikzee, Edam,
pry tez Breda a Bergen op Zoom. Nevypada takhle Amsterdam (velkomesto),
Zaandam (prumyslove mesto) a Vlissingen (ten za valky taky dost znicili).
Samozrejme, kazde mesto ma navic neco specifickeho, treba v Leeuwardenu je
sikma vez a Maastrichtu je o romanskou katedralu navic, ale neco na tom je.
Tak jsem (uz vcera!) ziskal povoleni k trvalemu pobytu. Na to, ze je pulka
staze za mnou, dobry vykon. Ziskal jsem dalsi duhovou nalepku do pasu, na
stranku pred duhove vizum.
Ziskat trvaly pobyt je naramna byrokracie. Poprve musi clovek na policii
hned po prijezdu, aby vyplnil sileny formular, kde je spousta kolonek, kam
takovy nestandardni zadatel, jako trimesicni student, nema co by vepsal. Navic
to je skoro stejny formular, ktery se uz jednou vyplnoval na ambasade kvuli
vizu. Clovek odevzda dalsi dve fotky (tri musel dat na ambasade) a kopie
nekolika papiru (dobrozdani univerzity, pojisteni, doklad o ubytovani, kopii
pasu). Pry za tri tydny bude vse hotove. Za mesic prisel dopis, ze se mam za
dva tydny dostavit. Je fakt, ze urednik, ktery mne cekal, byl mimoradne
privetivy - na rozdil od vsech dopisu, ktere mi od policie prisly a byly
pouze v holandstine. Nechal mne podepsat asi ctyri papiry (take v holandstine,
ale vysvetlil mi, k cemu se zavazuju; jenze kdyby lhal, tak to
nepoznam) - pod pohruzkou vyhosteni jsem musel slibit, ze nebudu pracovat,
ze tu nezustanu na veky (toz doufam, ze komunisti neudelaj prevrat), ze
nejsem soudne trestan a ze jsem prevzal bewijs o trvalem pobytu. A jsem
(skoro) Holandan. Vlastne ne, jeste se musim dostavit na povinnou kotrolu
TBC. Kaspari. (No co, aspon za tech 125 guldenu, co jsem za povoleni
musel zaplatit, dostanu par paprsku gamma.)
Zdejsi zeleznice je asi nejkomfortnejsi v
Evrope, srovnatelnou jsem objevil jedine ve Svycarsku. Prijeli jsme vybaveni
ctyrdenni jizdenkou EuroDomino, coz se ukazalo velmi prozirave, nebot za 350
Kc, coz je cena Domina na den, by clovek dojel asi tak do Utrechtu a zpatky, coz
je fakt docela blizko. Zeleznice tu je pomerne draha (asi 4Kc/km), ale
pravidelnym uzivatelum nabizi pomerne dost slev - napr. pomerne levne se da
zakoupit 40% slevenka, nemluve o velmi vyhodnych skupinovych slevach.
Vlaky tu maji trech druhu - osobni (stavi vsude, coz je tak kazdych 5-10
km), rychliky (stavi ve vetsich mestech) a IC (totez). Rozdil rychliku a IC
neni zadny (priplatky tu nemaji), vetsinou se vlak zve IC, pokud jede z
jednoho konce Holandska na druhy, kdezto rychlik jede jenom pres pulku.
Rychliky a ICcka maji o neco komfortnejsi vagony.
Po vsech tratich jezdi vlaky priblizne od peti od rana do pulnoci v
pulhodinovych intervalech. Mineno tak, ze po pulhodine jezdi po kazde trati
jak osobak, tak rychlik nebo IC (pokud je to hlavni trat, ale to je skoro
kazda). Takze na vetsine trati jezdi z velkych mest vlaky co ctvrt hodiny.
Osobaky jezdi
obvykle mezi nejblizsimi velkymi uzly a navazuji na krizici se rychliky. Vlaky
IC maji standardni trasy, po kterych jezdi po zminene pulhodine. Na vsech
nadrazich, kde potkavaji jinou trasu, na sebe navazuji (nechapu jak to
delaji). Priklady tras: Den Helder - Amsterdam - Utrecht - Arnhem -
Nijmegen, Haarlem - Amsterdam - Utrecht - Eindhoven - Maastricht,
Amsterdam/Den Haag - Amersfoort - Zwole - Leeuwarden/Groningen, Amsterdam -
Den Haag - Rotterdam - Roosendaal - Vlissingen, Den Haag/Amsterdam -
Amersfoort - Enschede, Den Haag - Rotterdam - Eindhoven - Venlo a mozna
jeste dalsi. Rychlik jezdi napr. po trase Roosendaal - Breda - Den Bosch -
Arnhem - Zwolle, coz vede mimo velka mesta, takze mu nerikaji IC, ale presto je
vlak porad plny; nebo po trase Amsterdam - Lelystad, coz neni moc daleko. V
noci se doprava nezastavi, nybrz kazdou hodinu vyjizdi vlak po trase
Rotterdam - Den Haag - Amsterdam - Utrecht (asi hodina a pul jizdy)!
Klasicke nocni vlaky tu samozrejme nejezdi, ponevadz Holandsko prejedete za
4 hodiny.
Cestovat je tedy uzasne snadne, protoze dojdete na nadrazi a do pul hodiny
vam jede vlak kamkoliv v Nizozemi. Pokud ne nahodou primo, tak s jednim ci
dvema petiminutovymi prestupy. Vlaky mivaji bezne 8 dvoupatrovych vagonu a
co hlavne - jsou uplne plne! Dokonce, dostat
se do vlaku takhle kolem osme hodiny vecer, zvlast v patek, nebo dokonce
kolem osme hodiny rano, je celkem kumst. (Vyjimkou je trat Amsterdam -
Lelystad, kde jezdi vlak po ctvrt hodine zrejme jen v ramci toho, aby v te
pustine vubec nekdo bydlel; jednou dopoledne jsme jeli podle te trati na
kole a kdyz jsme videli ve vlaku 5 lidi, tak to bylo hodne.)
Co se zpozdeni tyce, tak byva. Byva obvykle tak u kazdeho pateho vlaku, 5-10
minut. Presto se jim ta doprava nerozsype, cemuz take nerozumim. Mozna
proto, ze diky ctvrthodinovemu intervalu na mnoha hlavnich tratich na sebe
vlaky nemuseji cekat. I kdyz, take nas jednou neminul mistni "kolaps" - pri
navratu z Maastrichtu chytly vsechny vlaky na vyjezdu z Limburska 25 minut
zpozdeni, coz bylo legracni, protoze vlastne jezdily jako normalne, akorat o
5 minut driv. Legracni ovsem nebylo, ze nam platila jizdenka jen do
pulnoci, ktera se docela blizila. Nastesti se zpozdeni cestou nezvysovalo,
nybrz snizovalo - asi maji radsi casove rezervy.
Prisel sem krasny podzim. Stromy zloutnou a cervenaji (a ze jich je tady
fakt hodne!), stiny se dlouzi a je skoro porad tma, zvlast kdyz clovek vstava
v poledne. Nastesti je stale docela teplo, rozhodne vice, nez pred tremi
tydny.
Moc dobre se podzim vychutnava v Amsterdamskem lese, ktery mame skoro za
barakem. V 30. letech se Amsterdamsti radni zhledli v Boulogneskem lese a
zachtelo se jim mit neco podobneho. Pred valkou vysazeli obrovsky lesopark
na jednom z nejhlubsich polderu na jihu Amsterdamu (hladina vody v lese je
5.50 m pod morem) a dnes je z nej docela dobra dzungle. Nechybi velke
louky s fotbalovymi hristi, brouzdaliste, farma, kde chovaji prave americke
bizony (jeden pochazi z Prahy) a spousta cyklistickych, pesich i konskych
stezek - pro kone jsou tam zvlast vyhrazene cesticky, ktere mohou rozdupat.
Pochopitelne je cely les vyyhledavanym vyletnim mistem vsech mistnich
obyvatel. Nemam vsak pocit, ze by ho zde doprovazela povest zmineneho lesiku
u Parize. Zrejme tu jsou na vrazdeni lepsi lokality...
Tak nam padaly skoro cele dopoledne krasne kroupy. Sel jsem si do kuchynky
delat caj a stali tam u okna (mame tady typicke holandske vykladni skrine -
okno od zeme az ke stropu, od steny ke stene, s fantastickym vyhledem) jeden
Spanel a jeden Ital a koukali, jak kdyby prave nastaval konec sveta. Ptali
se mne, co to je. Ze pry to v zivote nevideli, a jestli to mame u nas taky.
Tak jsem rikal, ze to u nas taky byva, ale ze neumim rict anglicky, co to je,
a ze snih to neni. To chapali, snih uz pry jednou v zivote videli, kdyz byli
na navsteve v Praze. Mame to tady legraci... (jo jinak se kroupy reknou "cats
and dogs", to rikal jeden Dan a maval pri tom dansko-anglickym slovnikem)
Zda se vam, ze nove pribehy moc nepribyvaji? Neni to ani tak tim, ze by me
psani prestavalo bavit, ale nemam moc o cem bych psal. Prisla zima, jet na
kole dal nez do skoly je utrpeni, je brzo tma, ... A take ohromeni zdejsi
krajinou zvolna prechazi, kanaly na kopci jsou neco normalniho a jestli mi
prislo v posledni dobe neco divne, tak to byla tekouci voda v Utrechtskych
grachtech - kdo to kdy videl, tekouci vodu ve meste?!
Krom toho ale take skola vola - prednasky vrcholi a zkousky se blizi. Zacina
nejmene oblibena cast semestru, totiz zkouskove obdobi. Takze travim vetsinu
casu na koleji a pri pohledu z okna mi to obvykle ani moc nevadi.
A jak to dopadlo? Skolu jsem zdarne zavrsil s prumerem 8.4, dodneska ovsem nevim,
jestli to je dobry nebo spatny vykon. Maji tu stupnici 1-10, z cehoz 1-5 je
"nevyhovel" a desitka se nedava. Domu jsme se vratili na zacatku prosince. A o
necem mozna svedci, ze tento dovetek dopisuji s hoooodne velkym zpozdenim.
Tak doufam, ze se vam me vypraveni aspon trochu libilo. Anebo ze z nej aspon
ziskate nejake uzitecne informace.
Nekdy je uvedeno vice varant, protoze mi neni uplne jasne, jak se nektere hlasky
vyslovuji. Prijde mi, ze Holandane uzivaji v ruznych pripadech ruzne varianty.
Seznam par navstivenych hospod s orientacnima cenama piva. Neni-li uvedeno jinak,
jde o nasledujici objemy: pils 0.22l, witt 0.3l, lahvac 0.33l. Ceny v NLG.
Nejlevnejsi restaurace na jidlo se nachazeji v cinske ctvrti mezi nadrazim a Nieuwe Marktem.
Vecere se da poridit za 10-20 NLG.
Informacni servery:
[MOJE HOUMPEJDZ]
[MUJ MEJL]