pražský křest: 28.5.2000 v 19:00
divadlo ABC, Vodičkova 18, Praha
kmotr: Jiří Černý
Fotografie z akce

Recenze a ohlasy

-> Páté studiové album Asonance je na světě

Od vydání minulého studiového projektu skupiny s názvem Má pravá láska (podzim 1997) uběhlo sotva tisíc dnů (ach jo, to nám to utíká) a světlo světa spatřilo nové studiové album Asonance s názvem Alison Gross. Na trh přišlo poslední květnový týden roku 2000 a polito bublinkami bylo panem Jiřím moravským Brabcem při vystoupení skupiny v úterý dne 23.5.2000 v 19:30 v Dělnickém domě v Brně, Jamborova ulice, a panem Jiřím Černým, při slavnostním vystoupení skupiny v neděli dne 28.5.2000 v 19:00 v divadle ABC v Praze, Vodičkově ulici. Album nabízí v šestnácti skladbách téměř 63 minuty skotských, irských a anglických písní, balad a instrumentálních skladeb a tanců. Vychází na CD a MC a je možno je zakoupit v obchodní síti nebo objednat prostřednictvím výhradního distributora, kterým je Bratrstvo Keltů, Korunovační 8, 170 00 Praha 7, tel. 0603 801370. (Viz http://www.radio.cz/kelt/)

Tolik poněkud oficiálním tónem.

A já už to slyším: "Kdo je to vlastně ten Alison Gross? Není to nějaký ministr?" "Ale ne," odpovídají pohrdlivě znalci, "není to on, ale ona, a je to známá bluegrassistka." Inu, znalci mají pravdu pouze částečně. Alison Gross je sice osoba pohlaví ženského, nicméně její vztah k modré trávě nám není znám. Zato je nám znám její vztah k "černému hradu, jehož hradby ční ze zlověstných skal" (viz titulní foto a text titulní písně) a k různým čárám a márám, zejména k proměňování nepohodlných osob v slizké hady. Tento vztah jest velmi pozitivní, neboť Alison je čarodějnice. Tedy, opravdová čarodějnice, na rozdíl třeba od Suzanny Martin.

Co na albu najdete?

Album nabízí nejen to, na co jsou posluchačí Asonance víceméně zvyklí, to jest sbírku skotských a irských lidových písní, tklivých balad a rozverných instrumentálek či tanců. Pevně věříme, že jsme i skalním příznivcům a znalcům naší tvorby připravili nějaká ta drobná překvapení. Já sám bych k takovým poněkud atypickým skladbám řadil hned titulní píseň Alison Gross (zpívá Milan Štěrba). Nenechte se zmást folkovým úvodem a vyčkejte poněkud rockovějšího pokračování (mimochodem: máte rádi hudební citace? najdete je v této skladbě obě?). Dále k mým oblíbencům patří dva řemeslníci, a sice Kovář a Tesař (oba v podání Hanky Horké). V dohře ke Kovářovi se vás pokusíme přesvědčit, že buzuki přišlo do Irska z Řecka. Hravou slinu na jazyk vynesli v písni Říkají, že ďábel zdech' oba bratři Lašťovičkové. Ti, kdo znají Boggleovu No Man's Land v podání tria Peter, Paul & Mary, mohou porovnat, jak zní s českým textem Jana Lašťovičky od Hanky Horké, a pouze v doprovodu piána. Máte rádi asonanční a capellové vícehlasy? Nalistujte Davidův nářek. Či pomalé dudovky? Tak co takhle Parting Glass? A ... a už musím přestat, nebo bych to tu vyjmenoval všechno. Tak víte co, kupte si to a poslouchejte sami. Snad se vám deska bude líbit.

Váš

Mirko (Miro) Rokyta

-> Asonance: Alison Gross