Historie, není-li jí příliš mnoho, neškodí

Last change 2 Oct 2013 by M. Rokyta

Co se dělo v letech 2003-2004

Je možné či dokonce téměř jisté, že se neformální setkávání, na kterých se vyučující baví o tom, jak lépe učit, konají v karlínských prostorách od nepaměti. Co se však týče mé (ne)paměti a takovýchto setkávání na půdě KMA, pak aktivity, srouvnatelné s dnešním Povídáním o učení, se na KMA dály někdy v letech 2003-4 (kdy jsem tuto katedru vedl). Říkali jsme tomu tehdy „výukový čaj", scházeli se tu a tam v seminárce KMA, pili zmíněnou tekutinu a povídali si o tom, jak dobře učit. (Jedním z témat byla například i diskuse o náplni týdenního kurzu středoškolské matematiky, jehož myšlenka tehdy začala vznikat spolu s ideou albeřského dvanáctibodového testu... viz níže.)

Během zhruba roku však „výukový čaj“ zanikl, přesněji řečeno postupně odumřel. S odstupem času se mi zdá, že tomu mohlo být i proto, že se schůzek účastnili vesměs samí zkušení pedagogové, kteří brzy vypozorovali, že zkušený pedagog již příliš mnoho poučení od ostatních zkušených pedagogů o tom, jak učit, nepotřebuje. Pozvánku na jeden z posledních těchto čajů jsem ještě našel:


-------- Původní zpráva --------
Předmět: pondelni caj
Datum: Thu, 25 Mar 2004 16:35:18 +0100
Od: Mirko Rokyta, rokyta@karlin.mff.cuni.cz
Komu: kma-zam@karlin.mff.cuni.cz

Zajemci jsou opet zvani na vyukovy caj, ktery se uskutecni v pondeli 29.3.2004, 15.00, v Milence.

Tema: Uvodni kurz pro nastupujici studenty. Obsah: Jde o jeden z dalsich pokusu jak ztratit v prubehu prvniho rocniku co nejmene studentu: zkusit zavest uvodni tydenni kurz mezi Alberi a zacatkem skolniho roku. Z diskuse by mohl vzejit navrh, co by se v tomto kurzu melo ucit.

Pod carou: Jiste jste si vsimli, ze v tomto semestru pondelnich caju ubylo. Zda se mi, ze bude vhodne je svolavat jen tehdy, kdyz bude mit kdokoli z katedry pocit, ze zde je pedagogicke tema k prodiskutovani. Tento pocit mam nyni ja, nicmene podobny pocit kohokoli z vas je vitan. Staci mi napsat, ja caj svolam a budu mu predsedat, budete-li chtit.

S pozdravem Mirko

P.S. Dalsi mozne tema, bude-li zajem: ma perspektivu tzv. distancni vzdelavani jako treti forma studia (krome prezencniho a kombinovaneho)? Jak je to s vyukou matematiky pres internet? Atd.


Co se tehdy odehrálo na tomto zmiňovaném setkání si poměrně dobře pamatuju. Na předložená témata se příliš nediskutovalo a vlastní témata nikdo neměl. Příští schůzka byla tedy svolána „bez centrálních témat" s tím, že budeme diskutovat o tom, co každému leží na srdci. Přišli jsme tam dva, leželo nám na srdci, proč je nás tam tak málo, ale za účasti pouze těch, kteří přišli, jsme otázku neuměli odpovědět.

O další setkání nikdo neprojevil explicitní zájem, tedy už se neuskutečnilo.


Léto 2011 a jeho pokračování

V létě 2011 přišly s aktivitou směřující k pedagogickým setkáváním studentky Kristýna Kuncová a Tereza Bártlová. Jednou z uvažovaných forem (jak jsem dohledal v mailech) byla aktivita s pracovním popisem náplně „Seminář pro budoucí vyučující z celé matematické sekce, uspořádaný KDM ve spolupráci se SKAS". Na Albeři 2011 se v průběhu diskusí se zmíněnými slečnami a s vedoucím KDM J. Bečvářem chvíli zdálo, že půjde dokonce o dvě nezávislé akce - jedna koncentrovaná a krátkodobější akce, něco jako týdenní seminář („školení“) pro všechny vyučující, a jedna pravidelnější, volnější, diskusní. Nakonec vše vykrystalizovalo do formátu komorních setkávání v seminárce KMA, s tím, že jednou ročně by navíc mohlo dojít k nějaké přednášce zajímavé osobnosti na téma s výukou související.

Mezi 1.10.2011 a začátkem října 2013 (kdy je tento textík ťukán) jsme se sešli v komorním diskusním kroužku seminárky KMA celkem sedmkrát, a v K1 se uskutečnily dvě velké přednášky z rétorik, a sice přednáška Ing. Svobody a přednáška/seminář herce prof. Jana Přeučila. Další takovou podobnou chystáme na konec října 2013.


Poučení?

Historické poznámky by neměly být samoúčelné a bystrý čtenář si jistě uvědomil, proč zde bylo událostem kolem let 2003-2004 věnováno něco málo prostoru. Je možno z nich vypozorovat, že


Hodně chuti diskutovat a z diskusí si i něco odnášet všem přeje

M. Rokyta, 1.10.2013.