MFF UK

Matematika IV pro IES FSV UK

Informace ve Studijním informačním systému


Základní informace o přednáškách a cvičeních


Prerekvizity a předpokládané znalosti


Doporučená literatura


Dobrovolné domácí úkoly (zadání, pravidla, poznámky k řešení) - zadávání a odevzdávání úkolů bylo ukončeno.


Ke stažení:

Skripta lze prohlížet na stránkách vydavatelství Matfyzpress
Texty k přednáškám
Texty k Matematice III
Texty k Matematice II
Texty k Matematice I
Prezentace promítané na přednáškách
Seznamy zkouškových otázek
Příklady ke cvičení- postscript,pdf
Řecká abeceda (matematikům nestačí latinka) - postscript,pdf
Důkazy některých tvrzení

Informace ke zkouškám (zkoušení bylo ukončeno, všechny termíny již proběhly)


Průběžná statistika výsledků zkoušek


Zadání a výsledky zkouškových písemek (včetně statistiky úspěšnosti zkoušek)


Uznávání zkoušek

Poznámky k řešení domácího úkolu č. 2

  • Obecná poznámka k domácím úkolům: Hlavním smyslem domácích úkolů je naučit se dobře počítat, nikoli získat body. Rád opravím jakýkoli vážně míněný pokus o co nejlepší a co nejúplnější řešení. Ale ten, kdo odevzdá jen triviální část řešení bez vážného pokusu o úplné řešení, žádné body nezíská. Takováto "řešení" prosím neodevzdávejte.
     
  • Řešení diferenciální rovnice je vždy definováno na otevřeném intervalu, je tedy vždy dáno vzorečkem a intervalem. Proto například řešení první úlohy s počáteční podmínkou je definováno na intervalu (-∞,log(2)), nikoli na sjednocení dvou intervalů, jak mnoho studentů uvedlo. Stejně tak u druhé úlohy, řešení procházející bodem [-3,2] není stejné jako řešení procházející bodem [3,2]. Jsou sice dána týmž vzorečkem, ale každé z nich je na jiném intervalu. Jejich grafy jsou spolu osově souměrné podle osy y.
     
  • Řešíme-li nerovnici ex>-c, je třeba rozlišit případy, kdy c≥0 (pak jsou řešením všechna reálná čísla) a kdy c<0 (pak je možné rovnici zlogaritmovat). Není možné jen mechanicky zlogaritmovat, a pak ještě případně přidat podmínku c<0.
     
  • Řešení mohou nabývat jen reálných hodnot. Tak to bylo definováno. Proto hodnotami nemohou být ani imaginární čísla (třeba i a -i) ani -∞ ani +∞. (Řešení s komplexními hodnotami by mělo smysl vyšetřovat, my se tím však nezabýváme; řešení nabývající nekonečných hodnot je ovšem naprostý nesmysl.)
     
  • Poznámka k definičním oborům řešení: Definiční obor řešení rovnice se separovanými proměnnými určujeme v pátém kroku našeho postupu. Vezmeme interval I z prvního kroku a interval J z druhého kroku. Pro pevné c určíme množinu těch x z intervalu I, pro která H(x)+c patří do G(J). Pak najdeme maximální otevřené intervaly obsažené v této množině. A každý z těchto intervalů je pak definičním oborem řešení daného vzorečkem
    y(x)=G-1(H(x)+c).
    Tedy například v druhém příkladu z domácího úkolu pro dané c vyšly intervaly (-exp(π/2-c),-exp(-π/2-c)) a (exp(-π/2-c),exp(π/2-c)). Proto pro každé c máme dvě řešení - obě jsou dána týmž vzorečkem y(x)=tg(log|x|+c), přičemž jedno je definováno na prvním z uvedených intervalů a druhé na druhém intervalu.
    Pokud po správném určení intervalů napíšeme vzoreček pro řešení, intervaly, na nichž je to řešení, už počítat nemusíme. Máme je totiž už spočtené. Navíc, pokud místo napsání již spočtených intervalů mechanicky určujeme, kde nalezený vzoreček má smysl, můžeme dojít ke špatnému výsledku.
    Ve druhém příkladu někteří studenti určili intervaly i vzoreček pro řešení, ale pak místo uvedení správných intervalů napsali, že to platí pro x≠0. To je nesmyslný postup, i když si odmyslíme fakt, že vzoreček nemá smysl pro všechna nenulová x. A přesto, že na každém z intervalů, kde vzoreček má smysl, je (v tomto konkrétním případě) opravdu řešením. Ale tím dostaneme každé řešení mnohokrát - řešená daná spočteným vzorečkem na ostatních intervalech (tedy na těch, kde vzoreček má smysl, s výjimkou dříve určených dvou) jsou ve skutečnosti řešení odpovídající jiné hodnotě c na těch správných (tj. spočtených) intervalech.
    Proto je popsaný postup nesmyslný - v nejlepším případě nám přidělá práci a vnese chaos do naší představy o řešeních, v horším případě může vést ke špatnému výsledku.