SKUTECNOST Marek otevrel oci a videl, ze za oknem je jiz svetlo. V pokoji hrala prijemna melodie. Zacinal novy podzimni den. Marek vstal a beze spechu, ale tez bez zbytecneho prodlevani, jako kazde rano se na okamzik ponoril do vody, oblekl se, vzal si pripraveny balicek se snidani a sel na vlak. Nastoupil, v klidu se nasnidal a pak se chvili dival z okna na rozmazane obrysy krajiny. Obrysy vsak brzy byly stale zretelnejsi, vlak zastavoval. Byl na miste. Vystoupil a pomalym pravidelnym krokem dosel na sve pracoviste. Byla to mistnost neprilis velka, ale nebyla v ni ani stopa stisnenosti, zarizena nevelkou skrini, dvema stoly s pristavenymi kresly, z nichz na jednom stala velka obrazovka, na druhem vaza s nekolika kvetinami a hrst papiru. Na zdi visely dva obrazy, za oknem byl videt sad plny barevneho listi. Cele generace psychologu pracovaly na tvorbe optimalniho pracovniho prostredi a tato mistnost patrila k poslednim vysledkum jejich vyzkumu. Marek vsak nemel poneti o dukladnosti, s niz bylo promysleno a provedeno zarizeni jeho pracoviste, ktere se mu stalo beznou soucasti kazdodenniho zivota. Dotknul se obrazovky a na chvili se zahledel do barev listi v sadu za oknem. Vedel totiz, ze na obrazovce se po doteku nejprve objevi reklamy a ze az za par minut bude moci zacit pracovat. Jakysi hlas z obrazovky nabizel pristroj, ktery umozni rychlou orientaci v klasickem umeni, jakoz i ve vsem ostatnim. Chcete si precist uryvek z nejake knihy? Chcete vedet kdo psal na to ci ono tema? Chcete si prohlednout urcity obraz? To vse a mnohem vic vam umozni nas pristroj. Nas pristroj - cesta ke vzdelani a k orientaci. Marek chvili uvazuje - vzdelani se mu nejakeho dostalo, uz si presne nevzpomina jak, vzdyt on se nezabyva minulosti, ale tim, co ma delat ted. Ale uvnitr v nem bylo jasne vedomi, ze se mu dostalo vzdelani. Hlas z obrazovky pokracoval nabidkou, ze kazdy si muze ten pristroj hned vyzkouset, staci stisknout spravne misto na obrazovce. Ale Marek se o to ani nepokusil, nevedel totiz, co by mel hledat, co by mohl chtit videt ci vedet. Po chvili se zmenil hlas a ozvalo se: Chybi vam kontakt s lidmi? Nemate koho drzet za ruku? Kupte si nasi panenku. Marek se zamyslel - kontakt? S lidmi prichazel do styku ve vlaku, cestou do prace a z prace, to obvykle vsichni snidali ci vecereli nebo pozorovali rozmazanou krajinu za oknem. A pak pracovne, prostrednictvim obrazovky... Hlas pokracoval - vyzkousejte si, jak pomaha a dodava pocit bezpeci drzet se nekoho za ruku, stisknete ruku nasi panence. Marek nesel k obrazovce, nelakalo ho si to zkouset, ale uvazoval, zda se nekdy nekoho drzel za ruku. Urcite, vzdyt prozil stastne detstvi, nic si z nej sice nepamatoval, patrilo minulosti, ale vedel, ze mel dobre zazemi, bezpecny domov, hodne rodice... Pak se opet zmenil hlas. Marek naslouchal reklamam zady k obrazovce a chvilemi o necem premyslel. Nevedel vsak a neuvazoval o tom, kdo tvori tyto reklamy, a proc je musi den co den poslouchat. Nevedel, ze i za nimi stoji zastupy psychologu, jako za vetsinou veci v jeho zivote, vcetne vedomi vzdelanosti a jistoty stastneho detstvi. Neznal zakon, podle nehoz kazda firma, pokud zaplati, ma pravo na reklamu temer na cokoli. Ani ho vsak nenapadlo se na to ptat. Reklamy skoncily, Marek se posadil k obrazovce a cekal na pokyny. Chvili se nedelo nic, pak se objevila jakasi soucastka, ktera nejakym nedopatrenim zmenila polohu. Nekolika doteky obrazovky Marek nedopatreni napravil. Pak mel zjistit v cem je chyba a eventuelne to napravit u jedne veci za druhou. Tymy technologu dlouho zkoumaly, jak nejlepe provadet takove drobne opravy a jak detegovat chyby, a dosly k zaveru, ze nejlepsi je lidska ruka, kdyz se jeji citlivost a obratnost zvysi vhodnym pristrojem, s nimz Marek komunikuje pomoci obrazovky. Nedlouho pred polednem se na obrazovce objevila znama tvar, ktera patrila Jitce, zene, s niz Marek jiz mnohokrat spolupracoval. Na jeji tvari vsak chybel obvykly usmev. Sdelovala mu, ze si zrejme zadrela trisku do ruky, ze ji to boli, nevi co s tim. Poradil ji, at se spoji s chirurgem, ze ten ji urcite pomuze. Na to odpovedela, ze zasobnik na chirurgii je plny na dva dny, ze by nerada cekala tak dlouho, at ji pomuze on, urcite to dokaze. Po chvili vahani souhlasil. Ukazala mu bolavou dlan, ohmatal ji, v jednom miste zmackl a hnis vystrikl. Instinktivne uhnul, ale citil, ze byl zasazen. Otrel si tvar, ale byla sucha, ani stopa po nejakem hnisu. Ani ho to neprekvapilo a venoval se dal Jitcine ruce. Podarilo se mu trisku vyndat, Jitka mu podekovala a na obrazovce se objevila dalsi soucastka... Chvili pred jednou hodinou obrazovka automaticky zhasla. Byl cas k obedu. Marek vstal, otevrel skrin, vytahl balicek s jidlem a divaje se z okna se pomalu naobedval. Pak jeste asi dvacet minut v klidu sedel, nez se obrazovka znovu zapnula a ozvaly se reklamy. Opet nabizely panenky, ktere poskytnou chybejici kontakt tim, ze se na ne muzete divat nebo se jich dokonce drzet za ruku. Ale proc by mel chtit se nekoho drzet za ruku, to Marek nechapal. Zkuste si to, vybizel hlas z obrazovky. A proc ne, rekl si Marek a chytil panenku za ruku. Nic moc. Vzpomnel si na Jitku, ktere pred polednem osetroval ruku. Tomu rozumel, potrebovala vyndat trisku. Ale predstava, ze by ji jen tak drzel za ruku vzbuzovala svou absurditou jen usmev. Po chvili reklamy skoncily a Marek se venoval sve praci. V nasledujicich dnech vyuzil nekolikrat nabidky vyzkouset si pristroj umoznujici orientaci, hledal vyznam slova kontakt. Nasel psychologicke definice, povidani o lidskych potrebach, o potrebe kontaktu, o potrebe vztahu. Prilis tomu nerozumel. Ale rozhodl se koupit si ten pristroj. Nejakou dobu trvalo, nez se ho naucil dobre pouzivat, nez pochopil, co vse pristroj dokaze a co naopak nedokaze. Opustil sferu psychologie a zacal hledat v literature. Nerozumel systemu trideni literatury, a tak si procital vicemene nahodne nalezene texty. Nektere byly plne metafor a obrazu, ktere mely neco naznacovat, avsak co, to Marek nechapal. Jine obsahovaly naturalisticky popis jistych scen, ktere Markovi pripadaly spise nechutne. Udivovalo ho, kolika rozmanitymi zpusoby lide vyjadrovali svou predstavu o tom, co je to kontakt, co je to vztah. A pak padl jeho zrak na kraticky text jakehosi zapomenuteho autora, ktery by leckdo do literatury ani nezaradil. Marek vsak nehledal literarni hodnotu, stejne prilis nevedel, co to je, co ho upoutalo, byla az neliterarni prostota tech slov. Mile devce, nekdy mam pocit, ze nemam ti co rict, a prec bych chtel s tebou, treba mlcky, byt zde i vsude, kde je krasa, neb ty pro krasu otviras me srdce, tez tam, kde je bolest, neb s tebou v ni nejsem sam. A z techto par obycejnych a prostych slov Marek konecne neco pochopil. Byt s nekym a sdilet krasu i bolest - to je vztah. A zacal uvazovat, zda on sam je ci nekdy byl s nekym ve vztahu. Marne si snazil vzpomenout na neco ze stastneho detstvi, ale kdesi se vynorila jistota, ze si dobre rozumel s rodici, ze oni s nim sdileli jeho plany i zklamani,... A ted byl v pracovnim vztahu s mnoha lidmi. Sdileli spolu praci, cili spolupracovali. Pak si vzpomnel na Jitku. Tolikrat s ni spolupracoval, ale nedavno jejich styk prekrocil ramec pracovnich vztahu. Vytahl ji z dlane trisku, na okamzik sdilel jeji bolest tim, ze ji pomohl, aniz to mel v popisu prace. A napadlo ho, co takhle se s ni obcas rozdelit o nejakou radost? Zacal si tedy vsimat, z ceho vseho ma radost, aby se mohl delit. A delil se... Cas bezel a jejich setkani prostrednictvim obrazovky se stavala stale castejsimi. Mozna to Marek nasel v literature, mozna na to prisli sami, ze se mohou polibit, alespon na pozdrav. Postupne se sblizili a jeden druhemu se sverili, ze by chteli mit dite, to prece k takovemu vztahu patri, je to takove vyvrcholeni. Jak na to, nasel Marek v literature... Po uplynuti doby, ktera se jim zdala dlouha devet mesicu, prisel ocekavany okamzik. Jitka dostala z obrazovky otazku, zda chce prozit porodni bolesti, ze dnes to sice neni zvykem, ale nektere zeny si to preji, aby ziskaly jistotu, ze se jim skutecne narodilo dite. Po chvili vahani rekla, ze ano, nicmene v pripade, ze by to nemohla snest, mela moznost stisknout prislusne misto na obrazovce a bolest vypnout. Kdyz to zacalo, radsi te moznosti vyuzila. Brzy oba videli na obrazovce maleho kriciciho chlapecka. Jitka se snazila o nej starat, jak je treba, ale protoze mela spoustu jine prace, byla nucena cas od casu vypnout jeho krik. Nicmene Jiri, jak chlapce pojmenovali, rostl a zacal zvatlat. Po nejakem case zvatlani dostalo podobu otazek, ktere kladl Jitce i Markovi. Ti se snazili poctive odpovidat, ale take vsechno nevedeli a navic museli pracovat, a tak Marek Jirimu daroval svuj pristroj umoznujici orientaci a vypnuli zvuk jeho hlasu. A Jiri se vzdelaval... Kdyz mu bylo patnact let, byl natolik vzdelany, ci lepe receno natolik si jisty svym vzdelanim a svymi vedomostmi a znalostmi, ze se stal svym rodicum nesnesitelnym, zvlaste kdyz jim vypocitaval chyby, ktere udelali pri jeho vychove. Nevedeli si rady. A tak si od nej Marek pujcil darovany pristroj, aby nasel, co se s takovym ditetem da udelat. A sverili ho do pece psychologu. Uplynulo par let... Jiri otevrel oci a videl, ze za okny je jiz svetlo. V pokoji hrala zvonkohra, zacinal novy jarni den. Jiri vstal, na okamzik se ponoril do vody, beze spechu se oblekl, vzal si ze skrine balicek s jidlem a pomalym, pravidelnym krokem sel na vlak. Nastoupil, vlak se dal tise do pohybu. Jiri se v klidu nasnidal a pak sledoval rozmazane obrysy krajiny za okny. Byl to spokojeny, kultivovany a vzdelany mlady muz, ktery prozil stastne detstvi v harmonicke rodine, ale nic si nepamatoval, protoze se nezabyval minulosti, ale tim, co ma delat prave ted. Krajina za okny nabyvala ostrejsich obrysu. Vlak zastavoval. Praha, 10.-20.prosince L.P.1994