Osobní asistence na UK - Často kladené dotazy

Proč podepisují někdy asistenti smlouvu s o.s. Užitečný život a ne s Univerzitou Karlovou?

Osobní asistence pro studenty UK je společným projektem Univerzity Karlovy a o.s. Užitečný život. Z administrativních důvodů je někdy jednodušší, má-li asistent příkazní smlouvu s občanským sdružením, které pak každý měsíc Univerzitě fakturuje poskytnutou asistenci jako celek. To se netýká například asistentů, jimž je odměna vyplácena jako stipendium.

Co se stane, když klient přečerpá svůj příspěvek na osobní asistenci?

V takovém případě bude vyzván, aby rozdíl doplatil na účet o.s. Užitečný život, aby bylo z čeho poskytnout odměnu asistentům za hodiny nárokované nad rámec příspěvku.

Může klient žádat o mimořádný příspěvek na asistenta např. při cestě na vědeckou konferenci?

Ano, může. Pokud máte o takový příspěvek zájem, pošlete s dostatečným předstihem písemnou žádost spolu se zdůvodněním administrátorovi.

Jakou má asistent záruku, že klient vykáže asistenci správně?

Předpokládáme, že klienti i asistenti jsou poctiví lidé a případné nesrovnalosti mohou vzniknout pouze nedopatřením. Pokud má asistent pocit, že vykonal více asistence, než mu bylo proplaceno, nechť se obrátí na administrátora. Volitelně může asistent mít svůj vlastní výkaz osobní asistence, v němž si povede asistenci, kterou poskytuje, a nechá si ji potvrdit od klienta (podpisem do kolonky, kde se klientům obvykle podepisují asistenti).

Potřebuji asistenci, ale nejsem studentem UK. Mohu získat přístup k databázi?

V principu ano, ale počítejte s tím, že část registrovaných v databázi vyslovila souhlas s poskytnutím údajů pouze klientům z řad studentů UK. Samozřejmě také bude na Vás, abyste se s asistenty finančně vyrovnali, případně jim jasně a předem dali najevo, že sháníte neplacené dobrovolníky. Odměna asistenta zde činí 50 Kč/hod a měla by být podložena nějakým smluvním vztahem. Také se s Vámi pravděpodobně budeme chtít sejít, abychom ověřili, že poskytujeme přístup do databáze někomu, kdo na to má skutečně nárok.

Nemohou být osobní údaje asistentů zneužity?

Za citlivé údaje v databázi lze pokládat telefon a e-mail. K nim mají přístup pouze klienti a administrátor, nebudou poskytovány dál. Pokud vyslovíte souhlas, budou Vaše údaje viditelné i dalším klientům mimo UK, i ti ale budou prověřeni, zda se skutečně jedná o lidi s handicapem, kteří osobní asistenci potřebují. Všichni klienti jsou upozorněni, že za případné zneužití údajů, ke kterým mají přístup, jsou plně zodpovědni.

Mám vyčerpán příspěvek na osobní asistenci. Mohu asistentovi zaplatit v hotovosti?

Ano, ale musíte si Váš vzájemný vztah nějak sami smluvně upravit, jinak obcházíte zákony. Druhá možnost je, že svůj limit navýšíte poukázáním příslušného obnosu na účet o.s. Užitečný život. Tento obnos bude v plné výši použit na asistenci pro Vaši osobu a daň z příjmu s ní související.

Kde jinde mohu ještě poskytovat asistenci?

Osobní asistenty pro své klienty shánějí jednotlivci i neziskové organizace, například o.s. Asistence při Jedličkově ústavu nebo o.s. Okamžik. Pokud jste z organizace, která by chtěla mít na těchto stránkách odkaz, napište administrátorovi.

Některé úkony se těžko převádějí na hodiny. Co s tím?

V takovém případě po vzájemné a jednoznačné dohodě klienta a asistenta určete částku, kterou takový úkon ohodnotíte, a převeďte ji na hodiny v kurzu 50 Kč = 1 hodina.